Narodna skupština
48 САСТАНАК — 27 ЈАНУАРА
СТРАНА 523
тромесечном илатом — он тражн да може суднјн да суди. Ја морам да ноложим нитање, ко је и шта је министар у овој земљи према нашем Уставу н закону. Министар је врло велика власт. Тој велнкој властн, која врло слабо одговара, тој извршној власти даје се могућност, даје се ираво да суди онпма, којн свима нама суде. Судије суде мени и свакоме, а миннстар зар да суди онима, којн свима нама суди? Незавиености судске треба да буде, али је неће бити, ако судиЈа судећп завнси од административне власти. Каже се, да је овај иредлог министров нотекао с тога, што судије нехатно врше своју дужност. Ја кажем, да је сам министар немарно вршио своју дужност, кад нпје хтео да тужп, да унотреби сва закона средства, које му на расположењу стоје, те да се такав судија казни. Он, министар, био је иозват на то ио Уставу и закону. Он не сме да се меша у еуд, али мора да води рачун о томе, да ли се у земљи врши цравда и ако се не врши, да одмах употреби најстрожије законске мере, да томе стане на иут. Он то ннје учинио. Ја га оиет иитам, колико је пута немаран судија тужен н је ли кривида до закона или до касације, што гакав судија није осуђен ? Ја сам и при ирвом читању рекао, да је намера свих нас, да се томе станс на пут, са свим оиравдана, али онда сам рекао, а и садч кажем, да су ово са свим мала средства, ако оних зала заиста има. Г. Максимовић тврдио је, да, кад би се установнло, да минпстар може казнити судију то би бнло ако не ио форми, а оно по духу противно Уставу. Ја тврдим да је предло! противан Уставу и по духу н по форми. Ево Устава, део 1Л Г : Судска Власт. Ја сам га много пута читао: из овога што је овди видп се да је дељ уставотворцо бнла — а ово је једна од великих реткостп у Уставу, где ј< Устав јасан — да осигура независ. судску. Ту се каже како ћс се судија судити, кад може битп оптужен, ко ће га оптужпт) и ко га може судигп. 0 дисциилпнар. казнама говорн се сам<! на једном једином месту. Свакојако разуме се да судија н< иоже за најмању кривпцу своју предати се редовном суду да га он осуди на заточење пли другу коју казну. Дакле, ра зуме се, као и за све друге чиновнике, тако се и судије мог; казнити дисциплинарно. Сад, кад чптате овај део Устава, и; видите како се судија казнп, не дпсциилинарно но редовннз нутем за невршење и иротив законо вршење [своје дужностг ви онда тражите: Има ли што год о дисилинарном кажња вању судија и вп то налазпте само на једном једпном мест;. у чл. 158, којн гласи: Судије су у својим звањима сталне. Судија не може бити лишен својега звања, нити ма под којим изговором уклоњен са дужностп против своје воље, без нресуде редовнпх судова или дисциплинарне пресуде Касационог Суда. Судија не може бити тужен за свој судскн рад без одо брења Касационог Суда. То је једини случај у целом овом делу Устава, кој: каже да, се судија може казннти и дпсциплпнар. пресудама Ту се иомиње да само каеациони суд може иматн дисциплпи. власт н право кажњавања над судијама. Устав се добро но бринуо како ће да се казне судије. које не врше своју дуж ност. Кад је дошло до тога да се гсвори о дисциплннарном кчж ња&ању судија, Устав помиње само касац. суд и то се сад н< може ширнтн пу гем аналогије, то се не може ни којим начино? извијати, да то може бпти и миннстар, јер би то Устав по менуо; једино се номпње касација а о министру нема ни речи. Дакле ја не знам како ће се то сложнти. Ја бих хтео да м: Г. мпнистар објасни по ком праву тражи за себе, да он моз'1 дисциилинарно казнити судију, кад о томе у Уставу није нгшта речено. Ја вас молим застаните мало на овоме, да и размислимо. Ја морам да се задржим на томе н велим опет д.. је један јединн нут да се суднје казне дисцпнлинарно, кој: је у Уставу поменут и да се ту нигде не спомнње миннста] . Ја држим да се не би овнм постпгло оно, што се хтело, д; се судија натерада иде уредно на дужност, да не буде аљка:. и да буде брз и хптар. Тиме, што ће се дати мнннстру оно, што има сваки други министар над свројнн чиновницима нпј<-
ннкаква новост. Ми много страдамо од судија и сад се против њпх износи један лек, који одавно постоји у овој земљи, који није никад одговарао ономе, што се од њега надало. Н.пр. у фнпансијској или полицијској струци вн можете из министаретва пскати какав извештај телеграфским путем, па да га ипак не добијете, ви можете тужити чиновника мпнистру, на га ипак неће ннко да казнн. Ја то знам, јер сам био начелник министарства финансије. Дакле ово, што се тражи сада, иостоји и за све друге чнновннке и на делу се није ноказало, да је то лек, него нам за ово треба јаче средство. Ја налазнм да ово ннје ннкакав лек и у исто време налазим и то, да се но Уставу мпнистру не може дати дисциплинарна власт над судијама. Потпредседник — Изволте чути један указ Краљевских Намесника. Секретар Љ. Јоксимовић чита: У ИМЕ ЊЕГОВОГВЕДИЧАНСТВА АЛЕКСАНДРА I по милости божјој и вољи народној Краља Србије МИ КРАЉЕВСКИ НАМЕСНИЦИ На предлог Нашег министра просвете и црквених иослона, а по саслушању Нашега министарског савета решилн смо и решанамо : Овлашћује се Наш министар просвете и црквених послова, да поднесе Народној Скупштини, сазваној у првп сазив прве периоде, на решење. (( предлог закона о Фонду за издржавање удовица и сирочади умрлих свештеника и ђакона источно православне цркве у краљевини Србији." Наш министар просвете п црквених посЈова неке изврши овај указ. 26. јануара 1891 год. у Веограду. Јов. Риетић с. р. К. О. Протић с. р. Ј. Беди-Марковић с. р. Мииистар иросвете и ирквених послвва Андра Николић Исти гласи: ПРЕДЛОГ ЗАКОНА о фонду за издрзкавање удовица и сирочади умрлих евештеника и ђакона источно правоолавне цркве у краљевини Србији. Чл. 1. За издржавање удовица и сирочади умрлих свештеника и ђакона оснива се нарочнти фонд , под именом (. фонд за издржавање удовица и сирочади умрлих свештеника и ђакона.« Чл. 2. Министар народне привреде врши надзор над овим фондом, а њиме рукује и управља непосредно Управа Фондова по наређењима, која о томе постоје за удовице и сирочад умрлих чиновника. Чл. 3. Овај се фонд не сме никад и ни у ком случају употребити на другу цељ осим на ону, коју овај заков одређује. Чл 4. Рачуне овога Фонда прегледа Главна Контрола по наређењима. која постоје за фонд удовица и сирочади умрлих чиновника.