Narodna skupština

СТРАНА 844

уму овде, кад је реч о застарелоети. Кад ко не подигне тужбу у року од 30 дава, ја не само што му нс бмх оставио рок од месец дана, него не бпх му дао нн 5 дана, јер к.ад инје поднгао тужбу одмах чнм чује, шта је ко казао, онда му не треба дозволитп да хвата сведоке и да сгвара човеку крпвице. Ја мнслим, да је довољан овај рок од месец дана за иодизање тужбе и за друга 2 месеца, власт мора да нсљеди ствар, иа ако у томе року не исљеди сгвар, онда човек иека се пустп а кривпца да застарн. И ја сам за предлог г. Љубе Ћпрпћа. Известилац В. Младеновић — Дошто се овде иојавила два мпшљења о овоме члану п впше редакцпја, то овај члан враћам у одбор. (Врло добро). Потпредседник — Чл. 35 вра!>а се у одбор. Известилац чпта чл. 37: »Којп орган властп својми Исзаконитим поступком спречи држање збора, казниће се губнтком државне службе и затвором до 3 месеца " Ои је пзлпшан због чланова којн су већ усвојени, а по којила власт иема ирава да раснусти збор н с тога овај члан треби да отнадне. Панта Срећковић — А шта ћемо ако расиустп збор? (Смеј). Па у томе и јесте сва несрећа, што је казато: неможе распуетити збор, а ако расиустп збор, казиа за њега ипје прописана. Ја вас молим, да ако расиустп власт збор, онда да се за то ироиишу строге казне; н ако овај члаи не усвојите, онда вам цео овај закон ништа не вредн, јер }.е она да ради шга хоће. Ако одреднте овде строге казне за риспуштање збора, онда неће смеги нико да расиусти збор. Ја сам, дакле, да овај члан овде остане а ие да се избрише. Паја Вуковић — Ја потиомажем предлог г. Панте Срећковпћа. Наша народна пословнца лепо велп: „шго је впше јаја то је гушћа чорба." И ако смо усвојплп да се власт не сме мешатн у рад збора, опет нека нма ограда и преграда да власг не спречн држање избора ако јој се прохте, а ако остаие у закону овај члан 37 не шкодп нпшта. С тога сам и ја мишљења да остане овај члаи, као што га је одбор предложио. В. Радовановић —Врло је умесно, да осгане овај члан по предлогу одбора тнм нре, што се овде не говорп о расиуштању него о сиречавању збора. Један збор може се држати у кафани ц један чпновннк може доћн у кафану п сиречитп сам ночетак збора. Овај члан је врло добар, јер он даје већу гарантнју за слободу збора. С тога сам мпшљења да он остане. Известилац — Кад смо у одбору претресалп овај закон, ја сам заступао гледпште да на збору може чпаовнпк расиустити збор, ако нађе да је на збору неред н то да наиише решење и то решење да ирочпта. У решењу мора поменутп на основу кога закона распушта збор. Скуиштина се једногласно изразила против тога, п ставпла се на гледпште да не може распустпти збор. Ја кад сам бранпо то гледпште ја сам се позпвао на овај члан, којпм су власти везане руке те не може распуштатп збор кад хоће, — да власт не може распустити збор него само у случају, ако власт налази, у интересу мнра и сиокојства, за потребно да збор распусти, онда она има то писменим актом решнтн на основу закона И ако је то својрвољно учпнила казни се ио овоме члану. И још у том случају она мора написатп акт п саоиштнтп га председннштву збора. И ако бн учинио злоупогребу од тога права, ја сам наиоменуо да овај члан треба да остане ц ио њему ће бити ц кажњени, но Скунштнна је решпла да он може ирогествовати, али збор мора да ради. С тога смо мн тај члан нзоставпли, и вп решнте сад како хоћете. Дим. Машић — Госнодо, ја мислим да је г. Вића врло добре п јаке разлоге изнео. Он је врло лепо казао у чему лежи главнн смисао овога члана Овде се не говорн о томе, да чпновннк илн полициска власт расиусти збор, него се говорн о снречавању држања збора. Власт запста има ирава да ое меша у рад збора, али ииак за то да се не би десиле зло

унотрсбе од стране власти, треба у закопу прописата кривице п нзрично казатн да се власт не сме да меша у рад збора. Ви знате ове 2 год. како је ишло са јавннм зборовима. Ја нећу да кривим све чиновнике и да кажем да су свп иодједнакп, али прпзнаћете да међу чиновницина пма људп пргавпх или вагреннх, кад знају да неће бити кажњени, онн ће да спречавају рад на збору н у крајњем случају један такав чнновник, ако буде кажњен, то ће га мннпстар казннти дпсцпнлннарно са 10 дана нлате. Ја држим, господо, да никако не смемо допуститн да један чиновпик но своме ћефу спречава збор, и да с тога треба да остане овај члан 37. Г. пзвестнлац рече, да је Скуиштнна одбацила члан 11 ио мњењу одборовом нз разлога, што не воли, да се власг меша у збор. Госиодо, ви знате, да но самом Уставу, кад се збор држи нод небом, мора битн власт прпсутна, али н.ој није дато право, да се меша у збор; ја разумем то уставно наре ђење овако : кад се држп збор иод ведрпм небом, власт мора бпти прнсутна за то, шго се на збову може скуиитп 4 — 5000 душа н у тој масп људи, може се доћи до озбиљних зађевица личних нли каквнх му драго, н у том случају власт је ту да се нађе, да ие бп дошло до гушања; власт и у том елучају не може распустити збор, него на позив председииштва она нодржава ред; дакле, власт је дата у помић сазивачима илн грађанима радн одржања реда на збору, а власти није дато ипкакво ираво, да она буде контрола, да има она некакву агнтаторску моћ, да заповеда и даје правац збору. Ја држим, да овај члан говорн оспречавању држања збора одстране полициске или државне власти. Ја држим, да је врло ираведна казна, која се овим чланом прописује; њиме је казано то, да сваки чиновнпк добро иазп, да ие сиречава збор. (Чује се : да се решп). Потпредседник — Јели вољиа Скуиштина, да се реши? (Јесте). Васа Манојловић — Члан 37 то је као што видите одборов члан, одбор га је унео као новину у своме нзвештају, али треба да знаге да он стојп у вези са чл. 11 иројекта минисгровог. Кад смо донелн овај члан као нов, ми смо онда ире тога изменили и редиговали 11 чл. са свим друкше, и да је остао 11-ти члан одборов, као што смо га иредложили, онда би Имало смисла, да овај члан остане. Али кад Скунштина није усвојила одборов члан 11, а усвојнта чл. 11 ио иредлогу министровом, онда је са свим умесно, да члан 37 отпадне. Министар унутр. дела Ј. Ђаја — Ви се сећаге, да је на мој предлог одбачено одборово мшпљење, да може представннк власти раснуститн збор. Сад је овде питање о томе, да ли треба казннти иредставника власти, ако растура или снречи држање збора. Ја држим, да такав преетуи, од стране властп, треба да буде кажњен. Ја бих овде још једну малу измену учинио, коју држим, да ћеге одмах кримити. Ја не бих овде оставио реч „иредставник власти", јер узмимо конкретан случај, тај чпновник, којн буде на збору, може бити срески писар, капетан и т. д. Даље: то спречавање може бити и ван збора и ја сам за то, да иолпција не спречава збор. Ви знате, да, ако се оставе власти одрешене руке, она може на 100 начина снречити збор, сиречити људе, да не могу доћи на збор. С тога ја држим, да би се потпуно обезбедили од такве случајности, да изоставимо реч „представнпк власти" и да ставимо речи управна или иолпциска власт, те онда свааи од оних чиновника бпће кажњен, ако би спречавао држање збора. (Одобравање). Потпредседник — Онда је најбоље, да н овај члан 37 вратпмо у одбор, да се по нова редигује. (Усваја се). Д&кле члан 37 враћа се у одбор. Известилац чнта чл. 38: „Сва кажњива дела учињена на јавном збору доказују се но постојећим законнма, ако се прогивно законпм путем не докаже." Овај члан ностаје нзлпшан. Потпредседник — Усваја лп Скуиштина, да се овај -члан нзостави? (Усваја).