Narodna skupština

86 САСТАНАК — 7 МАРТА

СТРАНА 1015

Раша Нинић — Госиодо, покојип Адам био јс у нашсм крају уважен човек п бнраи је внше иута за иослаимгса и као иосланик внше нута апшеи је у Неготнин. а.ш оидашња влада оиазнла је, да то његовн бпрачи из ирајние иеће триети, да је ои у апси, иремвстил с га је у Зајечар опег у апс. Неиа, господа изп опознцнје говоре шта хоће, алн мп иоји смо из тога краја, знамо врло добро, шта је са њнме рађеио. Ми зиамо врло добро, да је ои у аису здрав дошао а.ко га је отровао, иека се нитају оин пзмеђу себе. Они су га мрзели за зкивога његова, па су га чак после смрти мрзелп, те инсу дозволнлн, да се држп нарастос њему. (Његодовиње оиозицпје). Ја иећу пребацпвати то свнма лнбералима, али то се може иребацпти вођама оидашње либералне владе, јер оин су наредили да се Адам уанси и но њнховом је мигу можда и отроваи. А најзад ја ћу молнтп госноду нз оиозиције иека се обрате г. Живојпну Величкивпћу, ко.ји је тада био срескп писар и који ће знати иајбоље, ка!;впм је иачииом Адам Богоеављевић умро, а ја докле год будеи жпв, ја ћу оиом».њатн омладину да заиише у своју бележипцу, да је ои б.»о отроваи за време либералие владавине. Љуба Јоксимовић — Нећу да се размоћем, као један од господе нредгопоршша, својнм правничким н фплософским знањем, јер нисам ни правшш ни фплософ . већ сам човек нз народа и хоћу да се поолужим пародном изреком: »да крв неда мира ономе, који ју је пролио. 4 Као год што сте прпметили из најповије преииске у штампи, где се некн препиру о тајапственој смрти и крви некнх жеиских, тако исго нстиче се и овде иока тајанственост у смрги Адама Богосављевића. Ми смо билп на чиото с тпм питашем, још од оне годипе кад је се деснло то п мп га писмо покретали, јер знамо да тпм нокретањем. не можемо ожинетн стпар, коју покрећемо, мн смо дакле билн о томе доиол.но обавештени, јер знамо да н кад би се предузела хомнска анализа утробе иокојникове, да се ни тим не би могло констатовагн нраво сгање, јер се зна да има и таквих отрова, да се нн том анализом не бн могли доказати. Ја чим сам чуо да су га полпцискн чиновпнцн частили некнм чајем, ја сам бно на чисто шта је с љим бИ.10. Друго што као правник не разумем то је, што су онп оптужили Адама за крађу кукуруза 1 877 год. н суд крајпискн пушта га као невиног а 1879 год. долазн у нишку Скупштипу, која је била судбоиосна за лнбералпу нладавнну, ллберали су внделн да им је дошао »црнн иетак« и пзмеђу собе су били н нанадали свога мииистра Финанције, јер наравно кад је човек у очајању, он хвата своје пријатеље за гушу, некмолп своје непрнјатеље, као што им је био нокојии Адмм, кога су они јоо! и за живота и најјаче моћп, своје владавине сграшпо мрзили, н у овој прнлнци сматрали су за дужпост, да про пего шго одступе, да му смрт оправе. Мени се чипи , да је г. мнннстар по.шције казао, треба знати да је Адам отишао од куће у апсу као болестан. На добро, онда ја пнтам зашто је као болестап и теран у затвор, кад се зна, да дпјега н уредан жнвот и у болести запалења плућа впше помажу, него све медеципе које се употрсбљују Она три Шумадипца Мачај, Иелнариз и Черии , бране се и кажу, да је он умро од заиален.а плућа и власт га као болесног спроводи у апс, где он и умире. > Најзад се браните и тим, да породпца пок ОјНО г Адама ннје дозволнла, да се он секцира. Па то сваки :л1а, да је породпцн покојннковој врло тешко, да гледа свога рођеног исеченог, јер Фамилпји свакој покојник и 10 годнна иосле смрти изгледа да је жив. Од г. Рибарца је врло лено што велн , да једнп друге не треба да клеветамо. Ми смо, господо, с тнм ирсста.ш врло давно, јер знамо да се он впшо ожнветп не може, алп ја бих могао рећи, да опн самн себе клевотају, јер онај чнновппк који је био у Зајечару начелник, који је уансио пок. Адама, био је богослов н као богослов, веровао је у судбу па је мислно да ће битн гоњон за убиство Адама н по.чери мало савешћу; али кад дођу наиредњацн на владу, а зпао је како су иапредњаци пре држалп марастос, иочне да нде од једпог до другог н доказује како пије он крив, него некп други. Ја нећу тог другог

да имеиујем, јер нисам рад да клеветам кога; они треба то пзмеђу себе да расчисте. Ја бих био задовољан с одговором, јер ја сам задовољан као друг Адамов што интерпеланга гонн савест да то питап.е расчисти, задовољан сам лакле што опозиција либерална осећа да има нешто што је гони да ово расчисти (смех); него бих молио министра да спомене да ли је истина да је чиновник навео да је Адам дошао болестан у апсу од куће. (Чује се: јесте). Ако је истина, онда је довољно и само то нризнања од стране власти, која га је уансила болесног и тиме му смрт ускорила. Димитрије Ђирковић — Ја нмам да кажем само неколико речн, те да нснравим иеке наводе г. Рнбарца, где је казао да Дубочаие нпје било иануштено кад је Агам узнмао кукуруз. Дубочане је било наиуштеио 27 јула; тамо сам и ја био са београдском брнгадом, а Адам је узео куиуруз у августу месецу. Дакле село је бнло наиуштеио. То ће мнслим, иотврднти г. Лешјаини, којн јс био командаит војске око Зајчара. Ми смо онда уиућивалп људе да нз свију села, која су наиуштеиа, узимају храну, да ие бн осгала Турцнма. Ја мпслим да инје грех што је Адам узимао кукуруз, јер бн га иначе Турцн узелн. Дубочане је запаљено 15 августа, а Турцн су дошлн у Србнју н ту смо нмалн борбу саТурцнма. Дакле Адам ццје лонов; он је узео кукуруз кад је село бнло пдпушгеио, на је иосле 2—3 даиа занаљеио од Турака, Алимпије Васиљевић — После говора г. мипистра унутрашњих дела, н носле говора мог друга г. Рнбарца, ја мпслнм да се иеће нико паћи, који ће осећати иотребу да још говорн, а још мање да говори тако неумесно. Али ношто се иојавило неколпко говорнпка н иосле тога, то сам изазван и ја, да кажем иеколико речн и као члан либералне странке, н као члаи иређашње лнбералне владе. Истина, ја у тај иар ннсам био мнннстар, н ио томе моје суђење бпће иенрисграсно. Ја иеЦ' да улазпм у оцењпвање самнх факата, које су министар п Рибарац изнели, како зваиичних тако и прнвагиих, да је та сљрт, коју можемо свп жалнти, да је та смрг бнла ирнродиа. То је иотнуио доказапо да то иије бнлозлочниство. Но доиустимо да се може баш сумњати у злочпнство. Алп где се не може пребацитп злочлнство? Мн зиамо да је пре годииу даиа убијен у аисани, иод владом раднкала један човек. Ми знамо да се људи убијају иа улнци, иа да бп се то могло иребацпти једиој странцч нли владн, ваља узетн у обзнр и оценити, да лн влада заклања та злочписгва, да лн иеда да се злочннци казне н оида, иаравна ствар, то иада иа одговорност владе н страике. Међутим шта мн внднмо орде? Јавља се о смрти тога човека, и влада иаређује да 3 лекар«, из 3 оближња округа нду да виде, да ли је тај човек нриродно умро; тражп се од оиозицнје да се иридаду још н нрпватни лекари, иридодају се још двојица, н тако 5 лекара састаиу се и констатују да је природна смрт, н да иема злочниства. После тога шга следује? Не верује се пзвештају неторице лекара, треба још иеко да нсиита. Каже се од страие владе да се дозвољава, да може ко год хоће псинтати и даље, само влада не може да наређује другн иреглед лекарски, јер бн тиме иоказала да ие верује оној првој иеторпцп. Ја мнслим кад је тако јасиа ствар, иа се једаиајест година иотрже и прниисује кпо кривпца странцн либералиој, то се впди за какиу се ништавиу ствар хватају раднкалн ; то зиачи да нема дела, јер кад би га имало зар не бн радикллн изиелн што јаче. Дошли су мало иосле иаиредњаци заједио са радикалпма н да су мало шго нашли оин би изиели на средцну. Међугим кад инсу могли да иађу иншта, они износо гакве сгварн, за које либсралиа сграика иема иикаквог иребацпвања, јер кад иаводе јодно дело за које 5 лскара кажу да је ирпродна смрт, а радикалн оист всле убнство, то иоказује да оии силом исиредају крпвнце либералној владн н странцн. Г. нрога ужичкн одликујс се својим лепим говором о свачему, иа говори о оиоме што ие разуме, ои каже да је лнберална страика одбијала млађн свет ; међутпм го ис стоји. Дпбералиа странка створнла Је уједпњепу српску омладииу,