Narodna skupština

87 САСТАНАК — 7 МАРТА

СТРАНА 1027

с тога, да се видп да иема пнкаква питереса, да крмвите нас за то, а сад нде оно, шго је главно, Ја сам чуо, да г. мннистар, чнтајућн акта, каже, да јо Адам „дошао у канделарнју болсстан а . Тако пзвепггај иолнцијскн тврдн. То је бнло у ночетку 1880 гобнне. 1879 год., бнла је Скупштпна у Нпшу, п ја сам тада био члан Скуиштнне, и иознавао сам се са Адамом, н често с њим разговарао, те, кад сам, приметно, да он кашље, ја сам га нитао шта »'У јс, нашта мн је он одговорно : често ме боле груди. Тада га је лечпо скупштпнски лекар, Др. Валента н ја једном нрнлнком заиптао сам доктора Валеиту, од чега Адам болује, нашга мн је он одговорно, да Адам само једннм крплом плућа дише, а да му је друго крило атрофпрано ; то је нрава јектика. То мн је он казао у јануару месецу, кпд смо ми билн у Нншу, н отуда долази то, што сам ја Јакову казао: за што сте уанснли болесног човека? Ви знате да јектпчавн људн умнрају у октомбру нлн марту, те бн тако свакако п Адам умро, а треба знатн да се Адам пмао брата Андреју, којц је умро такође од јектпке. Дакле, то ја, господо, знам, а н кад трн лекара тврде, да он ннје отрован, онда ја мпслнм да нема разлога да се каже, да је отрован, нарочпто кад лекарн тврде, да је већ бнло дуило заиалење, а то значн да му је н друго крило бнло болесио. Ја верујем у то, н ја кажем да она резолуцнја, коју сте ви донелн у кл^бу, ннје добра, и ја се позпвам на мннпстра ун. дела, да се наредн извнђај, ако мпсли, да Адам није умро од ирпродне смрти. Ииаче, ако неће да наредп нзвиђај, онда ја сматрам да нн влзст нп нико није узрок Адамовој смрти, јер верујем, да н мнннстар не бп штитпо отровнике у овој земљн. Ми једаипут треба да се дпгнемо па впшн стуиањ, те да ностанемо заштитннцн морала н иравде, а не да се као жене но сокаку грдимо н да кад некога суд као невиног ослободп, не смемо мн да окрпвљујемо. Ово сам говорио за чо, што се нребцује либералпма, да су они отровалн Адама. Ову сумњу ие треба бацатп ц с тога што се зна да је и брат Адамов Аидреја умро < д јектнкс н Адам је умро од јектпке. Ја хоћу да кажем, да тражпм од мпнпсгра уиутр. ;-ела да ои каже, треба лп прост нрелаз на дпевип ред. Ако ои каже : нрост, онда зпачн, да су акта чињеног пслеђења истннита, буде лн мотпвнсан, онда ја смаграм, да нн сам мпнпстар није убеђеи у нстпиптост тнх акта Живојин Величковић — Господо, после лепнх беседа мојнх другова, а нарочнто после јучераше, носле сјајнс беседе мога друга Рнбарца, у којој је, свом снагом најјаче логпке, свом сплом свога регког дара, као локомотива ирегазно све ннске клевете, коЈе се лнбералиој сгранцп од ваше страие иаиосе, остало бп менп н мојпм друговнма мало што да говоримо о овој стварн, а иарочито после одговора минпстра унутрашњпх дела, којн је отворено изјавио и иогврдио да је Адам умро од ириродне смрти, чпме је ово спорно ннтање расветљено тако да мн њнхе можемо битп задовољии. Но дебата, која је јуче вођена иоводом овога пнтања, новодом узрока смртн, об)хва1ила је са ваше сгране, и расираву још друга два питања : иитање да ли је влист требала да аиси Адама, и кад се већ, пз објаишења мнннсгровог вндн да се више не може јамчитп на ингању о нсириродној смрти, онда се оно наиустпло иа се нрешло на друго пптање, а то је : како је власт могла да аиси болесног човека.. Јучерањом дебатом нспредено и ово нитање, могла су госиода нз скушптпнске већнне цеинтн са свога глсдншта и ако оно ннје већ савремено н ако се нреко њега давно прешло па дневнп ред одлукама свију судова ; могло се, велпм, го ннак чнинтп јер са!,ржи услов н основ часие борбе, колпко голпко. Иротествујге дакле и даље : зашто је Адам кио болестан уапшен алн, ако се клевете упућују на узрок његове смртн, онда с тпм, истога часа, пресгаје оно ннтање, које ношгење п иравда захтава н нрелазн се опег на поље деиунцпја н иростих клевста. Да би се могло на горња два питања одговорнтп, дозволнтс господо, да упозорпм скупштннску већнну на то: да

лн је Адам допста био опасан човек у Скупштини, најЈачг. протнвпнк тадање владе, те да би се баш ирема њгму само мооала оваква пз,зетна мера нредузетн, нлн он то није бно ? Адам је бно човек скроман, слаб говорнпк н агнтатор, човек ансолутно безонасан за оно стање, он је нстчна имао своје ирннципе, којнма је гледао ; алн свн његови осталн друговн били су тежн за оно стање, у коме је, у онште, тадашња опозиција за влалу могла бнти песносна, — него што је то могао бпти Адам. Та кад ирема њнма није уногребљена нпкаква мера недозвољена, да нм се ма у чему загрозн, нриродно је да власт ннје нмала разлога, ни Адама да аисн, иротнвзаконо много мање да га убија. Па још на којн начин власт — веле клеветницн — нзвршује то дело ? Власг, која радн, да се он апсн нлн би бнла луда, у томс случају те не бн имала урачуннмостн, ие бн нмала услова за крнвичну одговорносг, нлн она иије хтела то зло да учннп, на га ни учнннла није, јер ннти бп обазрпва нн наметна била, да човека аисп п пад њим убиство нзвршн у среској канцеларијн, управ у својој кући, те гиме саму себе доводи у најтежп ноложај пз кога је не би кадра бнлу нзвући ннкаква сила. Дакле п по самоме овомс, за оне, којн хо!>е поштено н логнчкн да мислс, може се известн ноуздан закључак, да је основано ово моје мпшљењеада је ироста клевета н нредумншљајна, тврдптп и даље: да нека сумња у ногледу узрока његове нрнродие смртн посгоји. А кад се томе још дода да су н 5 лекара иотврдилн дакле н вашн изасланнцн : Данпћ и Стејић да је Адам умро услед обостраног зааалења плуКа — а то је бодест од које 95°/о умнру, — .онда имателп онравдаиа разлога да ииак тврдпте да је Адам наснлно уморен ?! За то што јс један део овнх клевета н пребацивања, иосредно ко лнчно н заоколиншо, бпо н па мене унућен, ја сматрам за дужисст нзјавпти да на овом делу Адамавог апшења нпје нпшта мојом нппцнјативом рађено. У акгама која су нред г. мппнсгром нма један нречпднјал, којп тврдн да је мнн. зановедно начслннку окружиом да нс дпра Адама, док се са Скунштнне не вратн. То је било августа месеца, мислнм, а ја сам у Уанчар дошао тск 16 декембра нсте годнне. Овнм пмам уједно да побијем н онај навод Љубе Јокснмовнћа, којн велн, да је се гледало, да се сиречи Адам од учешћа у решењу закона о Иатентирини. — Јер закоп је бпо већ решсн, па је Адам тек онда, кад се нз Нпша вратио, притворен. За време рсшавања тога закона, Адам је дакле бно у Скупшгиип. Мој рад иа овом делу односио притвора Адамовог, као пгго рекох, нпје самосталан; јер сам нзрадно свега један концепт решења онако нсто, као што је у нренпсу истог но магао у колико тувнм, Адамов зет, који је тада био срески ирактнкант, ио заиовести среског началника , мн смо то решењс нзрадплн н срескн наче.шнк нодиисао, као своје дело. Дакле апсолугно нема инкаквог мог пронзвољног суделовања у апшењу Адамону. И кад сам раније једном нрплнком овде нзјавно, да је ненстннит н нуст павод онога нослаинка, који је рекао да сам Адама ја уаисно, ја сам тада казао нстипу, а иеистнну је тврдпо оиај, којн је нротнвио овоме !оворно, оиет у злој намерп. Ну н ако је пстина то, да ја инсам радио да се Адам уансн, н ако је дакле још ире иостојала нарсдба да се Адам не ставља под псграгу док се не врачи са Скупшчпие, када дакле ја још иисам бно у Уајечару, ја пристајем ппак н прцмам иа себе дужност да и у нме странке и среског начелнпка н свих другпх, ја сам одговарам н оно решење у нрнгвору са гледншта закона бранпм. Тужба среској властн дата је од стране општ. дубочанске иротив Адама 1876 год. ну истрага ннје бнла свршена, нз разлога мени неиознатнх. остало је да се саслуша Адам. А кад је власг нмала оваку оитужбу, која је дана, миого раннје, онда се ио њој морало донети неко ре.1.ење: овако и.1 п оиако. Исиитиваин су сведоцп, који доказују да је Адам иаснлно однео 300 ока кукуруза, а н сам је Адам прнзнао као што рече п г. мпнпстар, да је однео кукуруз иротив воље кмета. — Све то беху основн да је власг морала до-