Narodna skupština

НАРОДНА СКУТНПТИНА, ВАНРЕДНИ САЗИВ ЗА 1893 ГОДИНУ

нас. Шта више не цремештају се тако брзо ни по молби, па и ако којег учитеља преместе гледа се, да се створи могућност да се не увреди којп друсн учптељ. Тамо пма случајева да се један учпгељ не нремешта по 20 — 30 година, а тта видимо код пас? Код нас нема, или и ако има а то је врло мали број учитеља, који су провели пет година на једноме месту. Чини ми се да ће се моћи законом, који ће се иоднети Скупштини, стати на нут томе тиранисању и гоњењу учитеља. То је за њпх много важнпјо него кад би им повисили плату и поправили њихово материјално стање. Залуд ће бити ако мп учитељима новиспмо плату са 200 — 300 динара, а ако их изложимо самовољном гањању појединих ћефова, да их могу сваки час премештатп, по два трипут у години. Учитељи нам неће бити захвални, ако им ми само повисимо плате а не осигурамо нм положај. Унраво то ће и бнги најважнији део тога пројекта, који ће нам, надам се, влада поднети. Усвајам иредлог министров с мишљењем одборским: пе треба да буде ревизије ове године. Не треба да је буде ни за оне учитеље, којп ннсу никако премешташт, јер је и тешко нзвршити делимично школски надзор. Учитељи, који нису пре мештани, живели су једнако у страху, да ће данас сутра морати путовати. У таквом етању и не ради се у школи с во љом и нреданотћу. Они, који су били у добрим односима с полициским властима, такође су слабо радили у школи; нмали су оии у оно време иречпх и важнијих послова, требало је смењивати кметове и припремити земљиште за избор иосланика. Стојан Станковић — Дад сам тражио реч ја сам хтео нешто друго да кажем, али хо је казао г. Љуба Јоксимовић. Мени се чинп да Влада треба да потражи и рачуна о оваквом преметтању учитеља, јер је тиме грдпо оштећена државна каса. Хоћу да допуним говор г. Стојковића, а то је случај који се десио у моме селу. Ту су у једно време догала трп учитеља: Димптрије Мишић, М. Исајловић и Милош Милошевић, иа нису знали шта да раде, па док је један по том отишао на друго место за учитеља, дотле га министар ноставља за управитеља ове школе белобрешке у Јануару месоцу. Дакле види се да и они у министарству нису звали шта раде, јер у Сеите.мбру месецу премештају Лазу Илића у Белу-реку, док су ова троица били; онога из Смедеревског округа постављају за унравитеља школе што значи да су заборавили да су га преместили, или нису ни заводили, само какојекоме ћев тако је и премештао. С тога ми треба да потражимо рачуна од њих због оваквог премештања, које су вршпли и да плате државној каси сву ону штету, коју је због тога она претрнела. Стојан Новаковић — Ја сам, господо, са пажн.ои саслушао објашњење г. миннстра просвете, који нас увераваше да се може извршити надзор. и у случа.ју ако Скупштина не би усвојила овај законски предлог. Нека ми допусти г. Министар просвете да поеумн.ач у могућност тога, и да останем прп мишљењу да би се то врло тешко могло извршити, а да се другп који члан закона не повреди. Док би се издала телеграфска наредба, докле би стигли поједини надзорници на одређена им места, то би дошао већ и Петров дан, и онда би учитељи и ђацн морали да ради надзора чекају цео месец Јуни. Тога ради и мислим ла треба прећи преко свега, ма да је ненравилно предлог иоднесен. Али устао сам не тога ради, него да замолим г. миниетра председника, да извршн ону другу половпну надзора за ову прошлу годпну и то баш са обзнром на разне политичке ненрилике, којима су школе биле изложене, а о којпма су други носланици толпко говорили. Овде се у првом члану каже : „Овлашћује се нредседник мин. савета, минпстар иросвете и црквених послова, да чланом 73 зак. о основним школама прописани надзор ради оцене учитељеког успеха не изврши у овој 1892ЈЗ школској години." Ја сам мало пре казао да се у надзору не гледа само учитељски успех, него н друге потребе. Овај предлог и кад иостане закон неће сметати, да се изврше све остале тачке,

којима су учитељи подвргнути надзору. И ја мислим да је у интересу школе и школскога напретка да не прође година, а да нико не уђе у школу и не впди јееу ли све књиге у реду, нма ли у школи креде, врши ли школскп одбор своју дужносг и т. д. Ви знате да ако се не гледа како се врши закон, узалуд га је и вотирати. То је моја погодба, под којом бихја гласао за овај предлог. Аво г. министар да своју реч да ће ову другу иоловину закона извршити. Павле Смиљанић. — Предлог овај г. мпнистра нредседника ја мислим да треба примити ево из којпх разлога. Зимус у колико сам ја могао видети у нашо.ј околиии, мислни да је било више од половине учигеља који су зимовали на снегу, нпсу се могли сместити, већ су спавали по земљи или на другом месту. Њихова су деца, господо, скаиавала од зиме у саоницама. Није се знало шта је са одборима само ако су они припадалп ко.јој другој странци а не либералној. Они су били сви у апсу. Учитељи су били протерпвани од Пнрота V ваљевскп округ и обрагно, и ниеу се смесгилп ни трп четпри дана, иа су онет премешгани у друга места. Дакле ,ја мислим да ово што каже г. Новаковић да би требало ревизије, он то говорн с тога, што је био само овде, иа није ни могао видети оне премештаје, а ми који смо бплп у уиутрашњости па смо све могли видети, знамо да то не може бити Ја сам имао учитеља либерала неког Црнчевића, који је за собом оставпо гори глас него Браловић. За све време док је био у таковској школи и Краљеву није дошао 5—6 пута у школу, све је ншао но агитацији, а у школу није ни завнрио. Ја мислим да је овај иредлог врло онравдан и ја ћу са мирном савешћу гласати д\ се ове године пе извршу.је ревп пја јер је врло малн број учитеља, који нији гоњен ни протериван. Алекса Ратарац — Ја као члан овога одбора хоћу да кажем иеколико речи о говорима г.г. предговорника. Морам иризиатн да је нужда натерала г. Министра да учини овај предлог, који мора у неколико сам закон да заустави од извршења. Та његова нужда није потекла из његових сопствених побуда и тежња, него из оних нрилпка, које су биле на штету земље. Говори се о иремештању учитеља п учитељака. Кад би нзноспли све несреће муке и иатње, које су учитељи претрнили могли би наиисати књигу од 50 табака. Премештај учитеља вргаили су капетани са либералним одборима преко минпстар. унуграгањих дела, а њихова регаења извршио је неки Јеша ироф. богословије. Знамо да је било и овакових премешгаја, да је учитељ премегатан 4 пута узастопце с једног места на друго. Буде као учитељ неколико дана у школи, докле га какав регент кмет не достави министру и каже : „и ово мало гато смо задобнли људи либерала ова.ј несретнпк хоће да их упропасти". Министар то достави Јегаи а Јеша учитељу каже: „ватај други крај Србије". Оваких је прнмера било много али могу да вам именујем неке; Вукапшиа Глшпића, који је најире био иремештен у пиротски округ, после у Пожаревац а за тим депешом нреко Свилајнца у Глоговац. Тако исто било је п са Миладином Стевановићем и са Савом Шибалићем, за кога већ у министарству нису хтели ни акта да заводе под нумеру, него су онако под усменпм наредбама терали. Оће се ревизија. Шта је циљ ревизије? Лепо је казао г. Стојан Новаковић, да се оцени рад учитеља, карактер њихов и њихово новашање , али кад то треба да се оцени, онда треба да је учител, имао посао и да је на томе послу радио. Ја одбијам сумњу да су учптељи људи, који неће да раде, јер знам да су они доиста свесни свога положаја и да знају да раде у интересу омладине. Каквог су они владања о томе је надлежна околина њихова да каже, јер кад дође ревизор све то може да се удеси да буде лепо, а кад он оде, онда опет настаје неред и у школн и ван ње. Ревизори постоје као нека форма. ј%по је један од посланика рекао, таквих је ревизора много. И ја додајем, има их којп су са материјалног гледигата игали у ревизију,