Narodno blagostanje — dodatak

БРОЈ 2

Садржај:

Наша индустрија гуме и каучука: Vimpassing-kaučuk 4. 4. — Zagreb. у Континентал-каучук, Д. Д. — Загреб.

Палма-каучук, Д.- Д. — Загреб.

тан „пародном

БЕОГРАД, 9. ЈАНУАР 1932.

Благоста

ТОДИНА 1У

„Sartid” srpsko akcionarsko гидагако topioničko industrisko drušivVO — Beograd. Opšta privredna banka 4. 4. — Меј. Вескетек.

НАША ИНДУСТРИЈА ГУМЕ И КАУЧУКА. Последњих 6 година наш увоз артикала из гуме и каучука износио је: а) тврде гуме:

година 1925 за 22.112 кг. у вредности од Дин. 2.403.140

[926 ~ 17150 ,„ »„ У „5 | 2340.16/ o | U927/ 20369 » 55 > = А 2550.386 | [028 | 21698 „А ~ = “~ 2601:308 | 1929. ~ 29187. „> А 5» 2050081 2 59307, 26:929. „> i | ( 27890679 6) док је увоз меке гуме износио : године 1925 за 1.061.171 кг. у вредности од Дин. 71.244.096 > 1925 „ 1236509 | > 5 "| 8d2590:099 = 1027 „ 1473/0605%4 „А >» | „~ 94101 691 – 1928. | 2.919:060. „~ = И 0 12035 484 Ма 1929: 2 2 204852 > 5 | 112.193.560 > 1030. ~ 13025 5 > IO - 12(.118.224 Док је увоз тврде — непрерађене гуме кроз ових 6 година у главноме константан — тек последње две године

је по количини нешто јачи, увоз мекане, прерађене гуме у знатном порасту. И по количини и по вредности. По количини је двоструко већи него што је био пред 5—6 година.

По обиму увоза тврде и мекане гуме види се јасно, да ми заправо ни немамо индустрије гуме. Увоз сировина које би се прерађивале у нашим фабрикама скроз је незнатан: томе насупрот увоз израђене робе већ је знатан. И што је интересантно, он је у порасту. Прошле 1931 године, ма да је наш увоз био мањи од увоза у години 1930, увоз артикала из гуме, бар уколико се тиче вредности, био је скоро за 10% већи него предходне године.

Увоз артикала из гуме од преко 120 милиона динара био би већ довољан разлог за интензивнији развитак индуса: трије гуме. Сам развитак аутомобилизма са великом требом за пнеуматиком дао би посла једној већој или више мањим фабрикама аутомобилских гума. Све већа употреба гуме у медицини и приватним газдинствима ствара предуслове за интензивнији развитак индустрије прераде гуме. Све то већа употреба гумене обуће и са своје стране говори за развитак индустрије гуме.

Међутим ни једна грана индустријске делатности није код нас тако слабо развијена као индустрија гуме. Томе је

у првом реду крива наша царинска тарифа, која за артикле из гуме не предвиђа одговарајућу царину. Да бисмо и у погледу гуме имали довољну царинску заштиту, бар једно 'од светских подузећа индустрије гуме, које овде пласира своје продукте, у првом реду пнеуматику, већ би донело одлуку да код нас подигне једну афилирану фабрику. Тако дуго, док је царина за увоз појединих артикала нижа него што би били већи продукциони трошкови односног артикла у натој земљи, иноземство нема интереса да подиже властите фабрике. Међутим ако је царина већа од разлике у продукпионим трошковима и чим се једно страно подузеће одлучи да подиже код нас своју фабрику морали би следити томе примеру и други, јер би иначе изгубили тржиште.

Ми за сада заправо имамо само једну творницу артикала из гуме, које постоји у Крању. Она у главноме израђује мање артикле, у првом реду за потребе медицине и гумене ципеле. Аутомобилске гуме још се код нас не израђују. Нека већа подузећа за канцеларијски прибор, у првом реду папира, израђују гуме за брисање. Управо то је само конфекционирање, јер се главни рад врши на страни а код нас се гума само сече и пакује.

Све већи увоз артикала из гуме у вези са развитком нашег аутомобилизма принуђава нас да водимо рачуна и о развитку наше домаће индустрије гуме. Нарочито с обзиром на интересе народне одбране. У случају интернационалних компликација од велике је важности, ако имамо у самој земљи одговарајуће творнице за прераду гуме и израду пнеуматика за аутомобиле. Одговарајућа измена у нашој царинској тарифи би у најкраћем року присилила поједина велика подузећа да и код нас подигну своје афилиране фабрике како су то морале учинити у свим државама које по сваку цену настоје да подигну властиту индустрију. Подизањем властите индустрије гуме увоз тврде гуме знатно ће порасти, док ће увоз израђене морати да се смањи. А за тиме морамо да идемо. Нарочито данас кад нас на то принуђава и ситуација нашег трговинског биланса.

| Ми за сада продукте индустрије гуме увозимо. Код нас постоје три друштва акционарског тепа као репрезентанти страних фабрика гуме и гумених производа. Поред тога постоји још знатан број заступника страних подузећа који немају фсрму акционарског друштва. А наши увозници или репрезентанти аутомобилских подузећа баве се и увозом односно заступањем подузећа која израђују аутомобилске гуме. Овде дајемо преглед биланса трију подузећа акционарског типа који се код нас баве продајом артикала из гуме.