Narodno blagostanje

90 априла 1929.

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Страна 169

финансијске природе. Стара управа је одговорила, да модерни, зирање Београда датира од ње; да не стоје пословни разлози' јер је на место отпуштених узела друге, мање способне, или разлози финансијски што је буџет уравнотежен, што је вова управа повећала себи плате и што општина мора и жртве поднети ради испуњења соцналних задана. Г. Савчаћ је одговорио, да он неће да меша пословну политику са комуналном, и да то треба одвојити. Он мора да чува Београд, који не може'сам лечити социалне невоље Југославије, које се овде стичу. И тако даље.

Ово ће се пушкарање згодом опет продужити, сумња нема, оно има, у сваком случају, велики информативни значај за Београђане, а остало — казаће им се само.

Ми морамо ипак признати право општинској управи, да послове слободно организује и отправља. Отуда и њено право на слободно решавање персоналног питања. Дужност на полагање рачуна и одговорност положаја дају јој то право. Извесно је тако исто, да се социална политика не спроводи нагомилавањем непотребних, некорисних или неспособних чиновника и службеника. Сопиална политика, коју Општина мора да негује треба да се спроводи другим методама и сдругим циљевима. С тога ми мислимо да је поводом овога отпуштања требало поставити питање са свим другче. Оно се овако поставља: Да ли је нова општинска управа при овом отпуштању радника и чиновника водила рачуна о социалном моменту, те да ли је отпуштенима, који нимало нису криви за овакву или онакву политику ове или оне општинске управе, пала довољну отпуснину, да би се с породицама могли прехранити до наласка новог рада» Да их није управа, по овом времену огромне беспослици, избацила на улицу са бедном исплатом зараде за 8 или 15 дана у напред, као што се то говори»

Криза пољске владе је завршена. Борба између парламента и маршала Пилсудског свршила се је победом задњег. На тај начин ликвидирано је и питање парламентарне кризе у Пољској, јер нова влада, која је произашла из ове борбе, представља ванпарламентарну владу, У којој војска има своје представнике. Поред председника владе пуковника Свиталског у влади се налазе још четири пуковника. Шта ће бити са парламентом није још решено: Или ће га дефинитивно отерати укидањем Устава, или је само привремена мера.

Ми смо наше читаоце држали у току политичких догађаја у Пољској, и сада се може јасно да види, да је у борби парламента са Пилсудским, парламенат као слабији морао да подлегне, и да уступи место ванпарламентарновојном режиму.

Konačno је danom prvog aprila izvedena koncentracija uprave uskotračnih Železničkih pruga Srbije i Bosne u rukama

CE: sarajevske Železničke direkcije. Do godine 1925., dok se naime nije bio izvršio spoj srpskih i bosanskih uskotračnih pruga na pruzi Užice—Vardište, mogle su sa našom uskotračnom mrežom upravljati dvije direkcije. Ali čim su te pruge postala jedna saobraćajna, cjelina, bilo je jasno da se moraju upravljati iz jednog mjesta. Nije prošlo ni jedam mjesec od kada je bila otvorena pruga Užice—J—„ardište, i već iz Bosne dolaze tužbe na nestašicu vagona. Ne možda što bi promet bio naglo porastao ili se upropastio veći broj vagona, nego jednostavno iz razlopa što bosanski vagoni, Roji su jedan put prelazili u Srbiju teško su se vraćali natrag. Bosanske uskotračne pruge f{unkcionirale su pre toga vrlo dobro. Stanje slabog saobraćaja, uslijed zadržavanja vagona po stanicama Srbije trajalo je sve do danas. Po nekoliko stotina vagona znalo je da, leži prazno po uskotračnim stanicama Wrbije, onda kad u

Moncentracija svih uskotračuih Fpruga pod direkciju Saraleve

OI ROI O Ia ТЕЗЕРА

Бате

Brodu nije bilo dovoljno vagona za pretovar ili kad su se u Dalmaciji morale obustaviti neke parobrodarske pruge, jer nije bilo vagona, za, prevoz ugljena iz Mostara do 40 kilometara, udaljenog. Metkovića.

Koncentraciom čitave uskotračne mreže u jednoj ruci moći će se njen kapacitet iskoristiti do skrajne granice.

Više se neće moći događati, da se na jednom kraju obustavlja saobraćaj po nekoliko tjedana, jer nema dovoljno vacona, a da na drugoj strani prazni vagoni leže po nekoliko tjedana razbacani na svim stanicama.

Jako je koncentracija uprave uskotračne mreže bila već davno zaključena, poteškoća je bila u tome, gdje da bude та uprava. Nu konačno je ipak pala odluka za Sarajevo, koje prvo leži centralno a drugo, nidi nema normalnotračnih pruga, pa radi toga može i mora da posveti punu pažnju uskotračnim prugama, što do sada nije bio slučaj kod beogradske direkcije. A sigurno je prevladala činjenica, da je i do isada, promet na uskotračnim prugama Bosne daleko bolje funkocionirao nego promet na mnogim direkcijama. normalnotračnih pruga, iako su tehničke prilike mnogo nepovoljnije.

Pravi spoj uskotračnih pruga Srbije i Bosne uslijediti će tek sada, kad je čitava ta mreža pod jednom upravom i kad ona čini jednu jedinstvenu organičenu cjelinu. A uređenjem teretnog prometa na pruzi Beograd Obrenovac, +te uklanjanjem zubčanica preko Ivan planine, dobijamo i jednu Jadransku prugu, koja će biti u stanju da zadovolji dobar dio naših Dpromelnih potreba. Tek sada se možemo opravdano nadati, da, će naše uskoiračne pruge zadovoljavati saobraćajnim potrebama Bosne i Zapadne Srbije i da će za te krajeve značiti i najkraći i najpovoljniji izlaz ma, Jadransko more.

Под председништвом Г. Ни-

коле Берковића одржана је у

Сарајеву П. ов. мес. седница

Трговачко - Обртничке 'Комо-

ре на којој се у главном

расправљало о саобраћајним невољама у Босни. Утврђена · су поразна и страховита факта: да је возни парк пао испод. стања пре рата, док су дрварска и рударска индустрија

подигле свој капацитет после рата за 100 на сто; да је да-

нас нормална дневна потреба 1000 вагона, што чини при

осмодневном турнусу 8000 вагона, док дирекција располаже са свега 4.627 вагона, од којих је стално на оправци

800—1500, а у последње време и 2000; да дирекција сама

признаје да, према данашњем стању, не може да покрије

више од 30—40 од сто потреба, те да је привреда у Бодни

пригушена за 60—70%; да услед овог застоја у саобраћају има нагомилане и за извоз спремне резане грађе преко 140.000 куб. м., што чини око 7000 вагона; да је та грађа

продана, али да се не може да отпреми због оскудице ва-_ гона, да се губе муштерије, роба квари и одлична коњук-

тура остаје неискоришћена; да затечени возни парк за де-

сет година није обнављан и да за сарајевску дирекцију,

чија је експлоатација „најрентабилнија, јер даје годишње

преко 100 милиона динара чистог прихода, није ништа

ново наручено сем 30 вагона за пилиће, које није тра-

жила и који се не могу ни за шта употребити; итд. итд.

Помоћ у овој оскудици вагона очекивала се од оправљања у железничкој радионици у Сарајеву. Али и та је нада срушена, јер се канцеларијским немаром испрела тако заплетена процедура у вођењу ове радионице — она је у надлежности Генералне Дирекције у Београду а не Обласне Дирекције у Сарајеву — да је ометан сваки успешан рад У овој радионици, која је залуд врло модерно уређена. Секретар Коморе г. Др. Аца Деспић у свом извештају каже, како набавке за радионицу трају по девет, а некад и по дванаест месеци, тако се догодило да је летње мазиво за вагоне стигло тек у сред зиме, па се због употребљавања тог мазива, место прописаног зимског, упалило ове зиме