Narodno blagostanje

| || ||

родна Обрачуне, собом и својим кандидатима. Како има

Страна 406. О НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ ~ _________Бројор

е · ложили гувернери Новчаничник Банака земаља заинтере- Интересантна је ствар, да сам г. Поенкаре, једини

| сованих у репарационом питању. | коме се импутира већ десет година политичка задња наЗначи да су чланови Јанговог комитета још у мају | мера у репарационом питању, признаје корисност комерове године попунили Управни Одбор Банке за Међуна- | цијализације као отрова против политике. |

Новчаничних Банака, код којих влада нема пуну власт при | M | пола одали САНИ ИКО МИРА ПН именовању гувернера (као што је случај код нас, у Енгле- | НЕ OI O поља MOJ UV MIO MOJ |D HOCE i / || | није имала у репарационом питању другог интереса до фиској и т. д.), то значи да се формира главни орган, који ће PONI O. 0.0 | MOLI а И HUČMJ имати за 59 година да управља репарационим питањем, уз | ОМА 200 IC о ето ноти ово о од ot u слабу сарадњу једнога дела II МИ пот- | Па Ооо |O ON HO UH. пуно искључење другог дела. Како су чланови Јанговог ко- | ти 6 | ? митета људи сити славе и тантијеме, то је тешко претпо- | И II Више Опасност политике ПИЈЕ | 2 | |H} рационог питања. Свакако да је

ставити, да су они на овај начин хтели себи да обезбеде |O 0.0 0 ODB. OCD о о лукративне и сензационе положаје. Пре ће бити да је њи- | у MO LO. A HI. IDOGIO DLDODOMI ODL DOK пије 6 хова одлука потекла такође из опсесије, да репаратионо | литички, већ чисто смео фина Сијени. Док су савезпитање треба деполитизирати и уклонити сваки утицај за- | дици тражили шта више, Немци су природно гледали да пЕПересовавих ВЛАДА | | плате што мање, а поред тога један велики део сматра да

Рекосмо отоич да је само у једном случају допуштен | је цело репарационо дуговање неосновано. Ето ту је лежао утицај заинтересованих влада у репарационом питању. Та узрок тешкоће репарационог проблема. је случај да Немачка жели да обустави, за предвиђено време, ануитете нли трансфере. Али и ту је ингеренција дотичних влада сведена на најмању меру. Пре свега створен је нарочити Саветодавни Комитет, састављен од 11 чланова, које такође именују гувернери диктатори. Тај комитет има да изврши опширну анкету о финансијском стању Немачке и да поднесе извештај заинтересованим владама и Банци за Међународне Обрачуне. Чланови тога Саветодавног Одбора не смеју бити ви државни чиновници, нити смеју имати какву јавну функцију У својој земљи, као што ни других седам чланова Управног Одбора Међународне Банке не смеју имати јавне функције.

И овде се испоставља жеља за деполитизацијом.

А код питања комерцијализације једнога дела не мачких ануитета у извештају експерата Јанговог комитета певају се славопојке односним одредбама с изричном напоменом, да ће комерцијализирање извући испод политич-

Није ништа ново за демократско јавно мњење да је једна крилатица опхрвала све духове, као што је био случај са страхом од политике код репарационог питања. Само у овом случају крилатица је уродила рђавим последицама. Добили смо диктатуру гувернера банака. Ми смо већ писали о томе, да је у Јанговом комитету било генијалних људи, али нису сви гувернери новчаничних банака генијални, а нису ни бесмртни. Ко зна какви се људи могу наћи у одбору Банке за Међународне Обрачуне! Истина репарационо питање је у главном коначно решено Јанговим планом, тако да ново створени институт има са правног гледишта само извршну власт. Али ипак, та институција има да буда огромним фактором на међународном тржишту капитала и нама се чини да ће усвајање Јанговог плана на предстојећој дипломатској конференцији имати за последицу, да се у свима заннтересованим земљама изврше измене прописа о постављању гувернера

ког утицаја репарациони проблем. | 7 KaK и вл: i 7 ; + А као врхунац свега тога морамо означити говор г.| | о би владе добиле што већи утицај на Међународну анку.

Поенкареа у француској Народној Скупштини пре неколико дана, приликом дебате о ратификацији ратних дугова, Из ноте, коју је наша влада упутила Енглеској и У коме се истиче неколико пута могућност комерцијализа- | Француској влади, видимо да наша влада жели да обезције ануитета од 500 милиона марака за рачун Француза | беди нашем представнику једно седиште у управи Међукао средство за еманципацију од политичких утицаја. г.| народне Банке. Ми сматрамо да то није тако важно и да Поенкаре је имао свакако потребу да затвори очи пред чи- | од тога захтева не треба правити питања. Истина да је њеницом, да 500 милиона марака представљају нешто више боље бити заступан у одбору, али тај одбор не може

од једне трећине француског годишњег потраживања на да нанесе више пакости, но што нам је нанео самим Јанговим планом. За нас је још само интересантно питање

учешћа у комерцијалном делу ануитета, а оно ће бити решено на предстојећим конференцијама. А што се тиче саме

основу репарација и да је следствено осталих 800 милиона марака годишње довољно велика сума, да отвори врата нолитичком утицају, ако је могућност комерцијалицаје једино средство за деполитизацију репарација. Али је ин- финансијске операције уновчења тих облигација то ће нам тересантно да су експерти затворили очи пред том нело- Међународна Банка бити у сваком случају од користи, гичношћу, да је много већи део ануитета Јанговог плана | пошто то спада у њену надлежност. Ми сматрамо да је некомерцијализиран, те је, по аргументу е сопфтапо, по- | велика срећа за наш народ што банка задржава у својим JIHTHUKH. | рукама то уновчење. |

ДОГАЂАЈИ И ПРОБЛЕМИ

Rusija i Kina nalaze se u nepo- Smatrajući, da je već otpočet rat, naši listovi prave obilne srednoi opasnosti medjusobno- | viceve na račun Kelogovog pakta, koji je i naša vlada syega rata zbog toga što je nan- | čano potpisala i ratificirala. Time hoće da se kaže, da je taj kiška vlada pogazila jasan u- | pakt potpuno nesposoban da spreči ma u najmanjoj meri opasnost rata. Mi ne možemo da pristupimo tom gledištu, premda smatramo, da eventualno gaženie Kelogovog pakta od strane nankiške vlade ne znači njegovo bankrotstvo, pošto je-·u pitanju država, koja, kako reče »Times« pre nekoliko

aaa ar Pra

Kelogov pakt u praksi

ae aan ——— | gOVOT O pravima SOvjetske vlade prema mandžurskoj železnici. Čak je i činovnike sovjetske prebacila preko granice. Već je bilo i krvavih sukoba ali formalnu objavu rata ni jedna strana nije učinila. lako je bilo slučajeva u istoriji ratova, da se udje u rat bez formalne | dana, spada u drugu klasu,

objaye rata, ipak mi smatramo, da,ovde neće biti taj slučai., Kelogov pakt glasi, da se potpisnice odriču rata kao