Narodno blagostanje

Страна 674

годишње око 60.000 болесника. Има многобројне санаторијуме, хотеле, а-две највеће зграде су два санаторијума, Себастинејум за сиромашније грађане, Кнајпијанум за децу. Оба завода су подигнута из добровољних прилога датих у награду Кнајпу; у њима је лечење бесплатно, нега по цени коштања, а она је незнатна због тога што целокупан посао врше свештеници и калуђерице.

У Европи има данас неколико хиљада лекара који лече по Кнајповој методи, има око 120 Кнајпових друштава. Управа бање Бад Верисхофен издаје недељно билтен о гостима, из ког се може видети, да бању посећују данас све народности, да међ њима има доста лекара, најугледнијих људи, почев од Ирске па до Мале Азије. Кнајпово лечење сматра се данас за драгоцену добит за човечанство.

Пре три године почео је да кружи шапат по Београду, да руски избеглица Суворин лечи најопасније 60лести гладовањем. И код публике, а нарочито код лекара, вест је изазвала ироничан осмех за Суворина, а сажаљив за његове пацијенте. Кад је број гладујућих у Београду достигао онај најбоље лекарске праксе, устала је Лекар-

ска Комора у Београду против Суворина и његове тера-_

пије. Овај је понудио да под надзором еснафских лекара лечи две најтеже болести. Та је дрскост неквалификованог конкурента имала за последицу, да се његов предлог унапред огласи за швиндл.

Немогућно је протерати и ухапсити успех Сувориновог лечења, тешко је било уништити искуство постигнуто за неколико година лечења његовим методом. Није прошло ни годину дана, а једног лепог дана искрсну у београдским новинама оглас једног лекара, да лечи Сувориновом методом — можда под надзором самог Суворина. Лекарска Комора не предузима никакве кораке против тога јеретика. Са свим појамно. Еснафска уредба не штити медицину, већ лекаре. Монопол лечења није резервисан добрим методама лечења, већ извесном реду људи. Ко има мајсторско писмо, тај има право да обавља занат — хако хоће. За квалитет рада — а то је главно за пацијента лекар је практично неодговоран. Човек из еснафа легализирао је метод лечења Суворина. Суворин ни данас не сме да лечи, али лекар сме да убија људе Сувориновим оруђем. У осталом један се колега побринуо и за то, да тераписка преимућства Суворинове методе образложи и научно и тиме доврши пети чин у тој медецинској трагикомедији. То је г. д-р Џамоња.

Сад је само питање времена, кад ће се улицама Кнез Михајла и Краља Милана. нанизати лекарске праксе, на

чијим ће таблицама стајати „лечење по Сувориновом методу". |

Пре годину дана пронела се кроз целу земљу Југославије муњевитом брзином вест, да је један словеначки учитељ, по имену Пољшак, пронашао лек против рака.

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Број 41.

Природно да је таква вест морала изазвати узбуђење међу болесницима, а и међ лекарима. Јер, како је један велики лекар казао, не живе лекари од излечивих болести, него од неизлечивих. Пољшак је тврдио, да има један метод лечења рака, и да је готов да га покаже свакој лекарској комисији. Опит је имао бити извршен у мариборској болници. Али је Пољшак на брзу руку испао швиндлер пре извршеног огледа.

Пољшак је напустио отаџбину, јер није хтео да напусти идеју, у коју је веровао. Отишао је у варош, где је медицинска. догма најортодокснија, где је медицинско свештенство најнетолерантније. Како јавља „Политика“ јелан доцент бечког медицинског факултета почео је да лечи Пољшаковом методом и показао је велики успех. Пољшак је морао дакле да легализира своју методу еснафском фирмом.

Исус Христос је осуђен на смрт што је казао да је син Божји. Таквим хуљењем на Бога још би дуго он живео. Његова је судбина била запечаћена онога тренутKa, кад је ушао у темпл и почео да удара кампијом царинике и фарисеје, који су у њему трговали.

Угрозио је егзистенцију онога дела израиљскога народа, на који се ослањао римски освајач.

Галилео Галилеј прокламовао је револуционарну истину, да се земља окреће око сунца и око себе. То је било у сушвтини противно објашњењу постанка света од стране хришћанске цркве. Црква је позвала Галилеја да порекнето своје тврђење и како он то није урадио, изгорео је на ломачи, коју је запалила рука слуге милосрдне хришћанске цркве. Није Галилео спаљен што је ударио на догму, већ зато, што је угрозио егзистенцију једног реда људи, једног еснафа, који је владао Италијом и великим делом Еврспе.

Добро широких маса је земаљски идеал. Њему треба сви да служимо. То је постулат вере и морала. Тако је у теорији. У пракси је испуњење тога постулата често самртни грех. Народу се може служити само тако, ако се у исто време служи и тој групи. Ко служи народу, а вређа групу, која има власт у рукама, тај је бунтовник.

Један од првих аката француске револуције био је укидање свију еснафа и привилегија сталежа и редова. Демократија је тежња да се интерес широких маса стави над интересом свију појединаца, котерија и група.

Пажња п ретплатницима

Умољавају се претплатници, да изволе што пре послати дужну претплату, која износи за треће тромесечје 70.— дин., за цело друго полугође 140.— дин. |

Уједно умољавамо претплатнике да нам изволе саопштити сваку евентуалну промену адресе

И = “ia ATE радара „ШЕШУ малншту Dra AEG CE скину дтшенЕ аотаже“ МИШЉУ ДРНОДАГ шшаишту миштау сешотињи чип лалињ али, Машвина маринца, чаше мадокаа, Жилини чариниа, "аза Макар, Мишалета, чаталзиа, Масаи, "они, ЧЕ лира, мита чари, чеда, Занат, lo EA Ia, чадириц, читтљија. малалеса, чаша, чраримела, чепа, ЧИЛЕ, Медак Ма ДЈ, Чини Ја, SELA KRIZE, CE, AKO Gura ACT ZIUSLKL ZENI REKU AERO DOI LX TI II TV | у ЉљЉуФ. | Загреб (MI етан Вес ка А, Д, ПРЕЂЕ ШКОДИНА ФАБРИКА У ПИЛЗЕНУ. Paduoša ари 8 Уа Телеграми“ Ваступииштво Београд, Кнев Михаилов Венац 13-14 Телеграми: ši БЕУОДОВНА, Љубљана ТЕЛЕФОН 5-78 ТЕЛЕГРАМИ: ШКОДА БЕОГРАД ШКОДА — Вагреб o · Телефони: 29-36 и 27-37 Иврађује све пројскте н шаље на вахтев своје стручне ипужињере Телефон 41-97 |

My RET OUR OKA ПЕРЕ уставну таван Pr: дни цииек СаинР клира ava alla вашееу ДНИ ин a одвевнву денињу чиниш, чашиииа чеоне, мани чанишжа, Жазачира чела машина чаше пица, Чан ла. чаша чина, чај, Машин, чиниш, чаши, чшшањ ЗЗВЕНЛЕ, "ИРА, ЧЕШСАА миљу

ис ава срсваава, чаассжеа, чадвене, чизмерж, заната. чалаљасне, чаакаи, чаша, часна, чада, чешља, мољаше

заволи, МЕВЕЋ, „две SVEO HYSS" OTETO TaCCCAOTOIUAAX <CCOOSCTTOA TINA ces rcO raz Y удати ДАЗИЊОШР зелен „дстениву удулежсву ЈраАЈЊУ ВУ АЛА АЕН