Narodno blagostanje

Страна 294

године од суше. Они траже даље изградњу социјалног законодавства: берзе рада и осигурање против незапослености. Хувер је у многобројним манифестима ратовао против тих предлога. По њему је државна помоћ једно средство за успављивање које слаби нерве. Беду може да сузбије само- приватна иницијатива и локална управа. Американски народ је довољно богат да овим путевима олакша знатно беду у народу. Државна помоћ убија приватну иницијативу. Државна помоћ је уништила свест о индивидуалној одговорности, која почива на самопомоћи.

Одиста је приватна инициатива много учинила у Америци. Помоћ незапосленима схваћена је као национална дужност. Црвени крст је стао на Хуверово гледиште те није хтео да прими помоћ коју је изгласао парламент. Међутим прилике су тако тешке да је очигледно да: приватна иницијатива и Црвени крст не могу трајно да издржавају осам милиона незапослених. _

Хувер је овде морао да чини концесије. Дао је пристанак за закон о 65 милиона долара помоћи фармерима, који су страдали од суше. Морао је да пристане да се води државна статистика о незапослености и да једна комисија оде у Европу да проучава то питање.

Исто тако тражи опозиција да држава помогне оне привредне гране које су у тешком положају. Траже се извозне премије за пољопривреду. Тај захтев се налазио и у првобитном пројекту закона о АгпсцИште Маткенпе ас-у, којим је вотирана сума од 500 мил. долара. Хувер је успео да избаци извозне премије из пројекта закона претећи да ће цео закон

да омете. Он је тражио та тај закон буде оруђе по-

дизања самопомоћи међу фармерима због чега су зајмови везани за задружне организације.

Али баш у аграрној политици лежи велика противречност. Увеле су се високе аграрне царине које

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Бр. 19

ометају преоријентацију пољопривреде. Захтев за извозним премијама је сасвим природна последица те политике.

Неоспорно у Хуверовом либерализму има и сувише ортодоксности. Европа на пример не може да схвати његово гледиште да је незапосленост приватан ризик.

Нееластичност Хуверовог држања појачала је опозицију. Он је остао усамљен са својим привредним оптимизмом, јер до данас нема никаквих знакова побољшања. Противно Хуверовом прорицању незапосленост је порасла последњих месеци. Исто тако противно његовој пропаганди и његовом очекивању наднице су пале. Слабост американског либерализма не лежи у супротности његовог учења и стварности, већ у унутрашњим контрадикцијама. Не може се истовремено водити протекционистичка политика и либерално управљати државом. Не могу се поједини делови друштвеног живота издвојити. И потчинити нелибералном режиму.

У осталом моћ државе у Америци стално расте у пркос Хуверовом опирању. Године 1917. износио је буџет Северо Американских држава једну ми-

лијарду, а године 1930. прешао је 4.5 милијарди долара. Држава има да потроши много веће суме и зато је потребан много већи бирократски апарат. Међутим до данас нико није успео да редуцира биро“ кратију и смањи њену моћ.

У знаку „за и против либерализма" водиће се идуће године претседничка изборна борба. Познаваоци односа тврде да прогресисте са демократима имају врло много шанса. Мисли се да највише шанса има Розвелт, гувернер државе Њу-Јорка. Победа „опозиције мора имати велико дејство и на прилике | у Европи. Сетимо се само захтева да се пољопривреда помаже путем извозних премија. То би дејствовало катастрофално на светско тржиште.

iB B BB i

__ ДОГАЂАЈ И И ПРОБЛЕМИ

Готов је статут ове банке, који је имао да изради нарочити одбор Женевске Европске комисије. За неки дан биће послан свима владама.

Ми ћемо у најкраћим потезима да сопштимо читаоцима главне одредбе: предвиђена је главница од 50 мил. дол. али с тим, да се сада има уплатити свега 5 мил. дол. од стране држава оснивача, и то вероватно по кључу, по коме учествују у трошковима Друштва Народа. Истовремено имају уплатити за износ акција и резервни фонд. Тако ће укупни сопствени капитал бити 10 мил, долара. На основу статута она има права да издаје хипотекарне обвезнице у десетоструком износу, а то је 100 мил. долара, тако да ће, ако све припреме буду готове, у почетку идуће године банка моћи да стави на расположење аграрним земљама кредит од 110 мил. долара, односно од округло пет милијарди динара. Банка ће имати две врсте акција: привилеговане и обичне. Прве ће бити оне, које добијају државеосниваи у укупном износу од 5 мил. дол. свега 1000 комада, с тим да свака акција има право на један глас. Остатак ће се изложити, кад се буде нашло за потребно, јавном упису (још 45 мил. дол.) с тим да сваких 15 акција дају право на један глас. (Ово диференцирање акција учини-

Међународна Аграрна Банка

ће да се други део неће уписати од стране публике, јер да-

„нас у 20. веку нико неће да допусти, да за своје доларе има

15 пута мање право.

Управни одбор имаће 20 чланова, од којих четворицу именује само Друштво Народа и то претседника и потпретседника, једног члана, кога предложи Аграрни Институт у Риму и једног обичног члана. 4 места у управи добијају оне државе, у којима ће се емитовати те хипотекарне обвезнице нове банке. Даљих 9 места добијају тзв. велике силе, а 3—4 места добијају државе, које ће узимати кредит од дотичне банке с тим, да их заједнички предложе. Оне могу послати по једнога посматрача, који неће имати право гласа нити ће имати право на макакву награду. Претседник има сразмери велико право, нарочита право већа, тако да ће банка бити под диктатуром претседника.

Кредит се може добити на подлогу хипотекарних потраживања само од стране оних земаља, које имају савршен катастар, у које комисија убраја Аустрију, Мађарску и Чехословачку. Остале земље имаће обавезу да у одређеном року израде своје катастре по угледу на прве 3 државе, а дотле ће те државе морати дата и супергаранцију за кредите, које су добиле њихове хипотекарне банке и њихови пољопривредници. i

Седиште банке још није одређено, али има да се из-