Narodno blagostanje

18. март 1933,

__Страна 183

ном темпу, који је свакако спорији него код Избраног суда. Али, изгледа, ови случајеви нису баш тако чести, јер нису утицали на брзину рада Избраног суда трговачке коморе у 1932 год.

Да закључимо. Суд Београдске трговачке коморе по-

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

| стигао је леп успех у 1932. г., нарочито у погледу брзине поступка, али такав његов рад скопчан је са знатним опасностима. Нови гр, п. п. унеће извесне корективе, који ће обезбедити правичност његових одлука и тиме још више подићи његов углед. Проф. Л. Таубер.

НЕЈЕДНАКОСТ ГРАЂАНА ПРЕД БЕРЗАНСКИМ СУДОВИМА

Г. проф. Таубер у своме чланку показао је колико може бити несигурна правда, коју деле избрани судови трговачких и занатских комора, лишени свих реквизита, који се траже за добро и сигурно функционисање делења правде. Извесно је да ови судови не могу дати добре резултате у погледу квалитета пресуда нарочито још и с обзиром на њихов састав и карактер. То су еснафски судови, судови сталешки. По моме мишљењу, држава је рђаво радила што се под извесним условима одрекла вршења судске власти, једне од основних функција државне власти, и делегирала је појединим редовима поседничке класе.

Сви приговори, који се износе противу ових избраних

судова, важе и за берзанске судове, нарочито кад се тиче!

суђења о пословима, који нису закључени на берзи.

Ово је питање врло важно и захтева пажњу и озбиљну студију свих оних, који у осигурању правде и правице гледају основно право свакога грађанина. О томе ће Народно Благостање почети разговор ускоро.

Нов грађански судски поступак, као што је казао г. Таубер, ублажиће у неколико самовољност и неправичност пресуда избраних коморских судова, јер ће се против њих у извесним случајевима моћи подићи тужба за поништај код редовних државних судова.

Нов грађански судски поступак (чл. 5. ув. закона) допушта побијање пресуде берзанског избраног суда тужбом због ништавости у случају:

а) ако уговор о избраном суду није ваљан;

6) ако се избрани суд неоправдано прогласи надлежним или ненадлежним;

в) ако тужба није достављена на начин, како то прописују берзанска правила или ако којој странци поступањем

противно берзанским правилима, односно правилима о бер- |

занском суду, није била дата могућност да расправља пред избраним судом;

г) ако је расправљало лице, које по закону није било за то способно или није било на то овлашћено;

| д) ако је у расправљању и одлучивању суделовао су"дија који по берзанским правилима, односно правилима 0 берзанском суду био оправдано изузет;

ђ) ако избрани суд није био прописно састављен;

е) ако је јавност била неоправдано искључена.

Поред тога одлука избраног суда може се побијати тужбом као без учинка, ако се она противи принудним правним прописима или ако избрани суд у споровима, који не проистичу из берзанских послова, није уопште или ако је погрешно одлучио о приговору да је туженом захтеву основ диференцијски посао, који се има просудити као опклада или игра. |

Као што се види, пресуде избраног суда неће више бити правоснажне чим се изрекну. И над њима биће суда у извесним случајевима. Овим је знатно повећана гаранција правилног суђења. То је добит, али њу неће уживати сви грађани Југославије, јер нов поступак ступа на снагу 1 априла ове године само у крајевима ван пређашње Краљевине Србије. Грађани који се буду судили пред берзанским су"довима Србије од 1914 године неће уживати све оне гаран"тије и имати сва она права као грађани из осталих крајева !при парничењу пред тамошњим берзанским судовима. То је "неједнакост грађана пред судовима, која не допушта развијање осећања да се сви налазимо у једној држави,

Ради изједначења поступања како пред избраним коморским судовима тако и пред берзанским судовима, хитно је потребно ставити на снагу одредбе новог грађанског поступка, које се тичу употребе сретстава за побијање пресуда ових судова, и у областима пређашње Краљевине Србије. = | To ce лако може учинити уношењем једне одредбе о томе у финансијски закон за 1933/34 годину, који је сада на претресу у Народној Скупштини, Принцип једнакости права грађана то захтева.

Апа Павловић.

ДОГАЂАЈИ И ПРОБЛЕЈ

_____ - O кашшитиотиннашиаистанишиеиешштЕЕн _ БАНОН ОФ топороја u mesecu

januaru tek. budžetske godine iznose 145,07 miliona dinara prema 157,45 miliona dinara u januaru prošle godine tj. za 12,38 miliona. odnosno 7,8%. manje.

Prema prihodima u decembru tek. budžetske godine u ianuaru imamo smanjenje od 28,15 miliona dinara. U prvih 10 meseci ove budžetske godine prihodi iznose 1633,31 miliona dinara prema 1846,61 miliona dinara u istom periodu prošle godine t|. za 213,30 miliona dinata odnosno 11,5%. manje.

Prema pojedinim artiklima prihodi su bili u milionima dinara sledeći: i

Monopolski prihodi u januari i wu prvih deset meseci tek. budžetske godite

+ = | - FI | 5:

Artikal = 5 DE о боје 5,98 BS

5 8 55 пе з 3 Sao

S = 0 0 Su SOM Duvan 11523 99,15 — 16,08 1381,31 1152,12 — 22919 So 14,64 15,64 | 1,00 19029 19164 -- 1,40

Pefrolej 14,00 1271 — 1,39 10554 ~ 10,80 ___ 5,20 | Žižice 841 7ab __ 106 [0062 36,06 —R 14,56 · Hartije za

cigarete 462 3062 ~ 100. 6309 4067 ___ 22,42

Razni ı prihodi 0,45 660 - 615 5,76 51,94 4 46,18

Svega 157,45 145,07 — "12,38 1846,61 163331 = 213,30

U januaru tek. budžetske godine prema januaru prošle godine podbacili su prihodi kod duvana za 16,08 miliona dinara odnosno 13%; kod petroleja ža 1,39 miliona odnosno 9,8%; kod žižica za 1,06 miliona odnošno 12,7%; kod hartija za ciga– rete za 1,00 milion odnosno 21,7% dok su prihodi od soli porasli prema januaru prošle godine za 1 milion odnosno 6,89%. i kod

|| raznih prihoda za 6,15 miliona dinara. U prvih deset meseci tek.

budžetske godine podbacili su prema istom periodu prošle godine prihodi od duvana za 220,10 miliona odnosno 16,6%; kod petroleja za 5,20 miliona odnosno 5%; kod žižica za 14,56 miliona odnosno 13,7% i kod hartija za cigarete za 22,42 miliona

„u |