Narodno blagostanje

15 април 1933,

_ НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Спа а 243

B. Бајкић: и д-р 0 TT омашевић

ПРОБЛЕМ СУЗБИЈАЊА ПОЛНИХ БОЛЕСТИ

— Социолошка размишљања поводом но предлогу закона 0. сузбијању полних болести —

1] Појам и историја проституције. 11 Систем Donate. 11 ем аболиције, · Ту Правни: положај просш.ашуције код нас У. Којим средсшвима хоће нови предлог закона да: - сузбија полне болести и. Пруси иелуцију.

"К Појам и историја проституције

_ Поводом предлога Закона о сувбиању полних та развила се општа дискусија, која је обухватила целокупан проблем проституције као 60пијалног зла и извора ових болести. Свакако пред-= лог закона обухвата много шири круг питања, нето што је сама проституција, али су полне болести и проституција у врло тесној вези.

- Како су сво социолошка, питања, то је наша, дужност да шанесемо и наше гледиште о томе,

-- . Проблем проституције није идентичан Ca, HpO-

блемом сексуалног морала. Од. како је у људском ! друштву. престао режим промискуитета, појавио 06,

и - друштвени сексуални морал но. коме. се сви сек- |

суални односи подељују у две групе: леталне и нелегалне. Сузбијање тих нелеталних односа прова | ђале су у највише случајева, моралне. институције у друштву т. ј. верске организатије. Право је.са тим питањима, имало врло мало везе. Већина вера бави бе питањем нелегалних сексуалних односа и побија их, али не тргба заборавити да је било и таквих, где су представници верских организалија“ били њихови носиоци. 22 поглавље 5 књите Библије каже

да ће израиљско женскиње, које се ода проститу- | „трговине.

цији бити каменовано, Али:у Асирији на пр. женскиње које је вршило службу по храмовима највише | је практиковало проституцију. Хришћанство је шротивно _нелетатним сексуалним ·односима у овим формама... У средњем веку су и најмањи градови имали т. зв. „женске куће“. У 18 и 14 веку се. троститушија нарочито развија ув купатила. која су због тота била вековима забрањена. У задња 2 века,

|те на тај начин "институција: Opaxa Dia Ba својој

НО ПРИГ оонованов. и Мушарки тубе. a O о жени,

_ JI Систем реглементације. | _ Рекли смо већ раније, да :е проституција: била,

често предмет државне. интервенције, али. једна, OJ

ређена, политика, у погледу ње појављује се тек после француске револуције. Од тога времена, проституција се полициско-административним мерама ре-

глементира. и контролира. Она се сматра као нужно

социјално злог и не виде св могућности да, ce искорени, него се политичко-административним и KOH-

DOM мерама, настоје омањити њене штетне. по-

следице на минимум, Ро је т. вв. систем реглементације; који ;е до краја прошлог века био опште | владајући систем. Код овог система су у главном два типа: | касарнирање проститутки у јавним кућама, где се врши редовна лекарска и полиписка, контрола; 2 инспекција проститутки. које су онда. обавезне на сталну лекарску контролу, али су с слоСодне у свом кретању. Касарнирање је најгори тин проституције, јер је женскиње предмет. најбезобзирнијег. искоришћавања и“ у правом смислу речи Оба, ова типа представљају. У неку руку легаливирање проституције. Циљ, није смањење проституције него свођење њених после дица у првом реду болести на минимум.

И ако католичка црква "није никад признала проституцију ипак је овај систем реглементапије владао готово у свим католичким земљама. Протестанске односно калвинистичке земље, на пример Енглеска, није никад приступила реглементирању

преститупи-а се нарочито појачала 8607 натомила- | проституције из моралних скрупулозности (пури-

вања становништва у градовима.

· Шроститупија је уски сектор широже' оста нелетајних полних односа. Под њом се разуме IIDO-

„фФесиснално Т. ју виду заната У. пиљу зараде прак-

тиксвање полних односа: "Као таква она је стара,

исто толико колико и људско ДНО са, одређеним.

"сексуалним моталом. Она је била врло често предмет интетвенттије државне власти. У прошлости кал= кала из моталних разлога. али у савременом друшптР/ ИсЕеључиво из сопијалних, јер је проститупија велико сопијално зло. Као такова, она је опатона за, наполно здтавље, за одржање и отпепност расе и коначно га сопи ални институт брака; И ако полне болести нису најтеже труштвене болести то 'бтел ттолно болестих у гратповтма 'износи од

15% а то је Ррло много. Будући да. бе неке од њих нађечито' ситилис преносе са тешким послетитама и на потомство. то су врло опасне за, расу. Одржагвањем треститутиле м њеним тазним формама, олак= шано је практиковање нелегалних полних односа,

710 ткоти" је имао за пиљ укидање“ реглементације ту „другим земљама. То је покрет" за аболицију који је "имао 'великог“ успеха у већини европских држава.

танизма), јер би то птриске значило њено легализирање. Логичка, последица тога. била, би да се е због тога проститупија у тим земљама јаче развила. Али није било тако. Она је препуштена моралним факторима, у. првом реду моралној свести грађана и изгледа да се у томе.имало успеха. Додуше не сме се. заборавили, да је свде и флетматични темперамент народа итрао врло важну улогу. Неке земље су дакле примиле француски систем реглементације, а друге су се по примеру Енглеске држале далеко од икакве интервенције и препустиле то литање моралним факторима.

| :- ЈЕ Систем: -аболиције

Није дакле чудо да се у Енглеској, почетком осамдесетих тодина проштог века“ родио покрет.

Његов је захтев укидање јавних кућа и инспекпије

(као једне (појаве : срамотне и штегне: то данашње,

4

Пи

AG SEN