Narodno blagostanje

| |

= 207 април 1933.

_ Prizad. je sa svojim Žžitnim režimom pretrpeo fijasko, ali Ok ne leži u njegovoj organizaciji. Jedan deo krivice pada ne sanio zakonodavstvo. Ne može se od Prizada tražiti da iznalazi Kapilale za takove poihvate, kao šio je onaj žitnog režima. Ne

= > može 'biti odgovoran” on. za neskiadne ceme između pojedinih

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

- vrsta: pfoizvoda; za nemanje stovarišta itd. Za rđave posledice : koje su došle od promene nezavisso od Prizada, Као 610 те-

kosmo, ne može se on činifi odgovornim. A svi nedostatci ekonomsko-politički i poslovno-politički došli su od fih egzogenih uzroka. Ono za što se Prizad može da okrivi, ne spada u oblast ekonomske odnosno žitne politike, a vrio malo u onu poslovne, već.u glavnom ı oblast prava i morala, Ili su obilaženi i vređani propisi i odredbe ili su iskorišćavane praznine u pravnom Dporetku Prizada ili su, što je najglavnije, vređani propisi moralnog kodeksa. jer kao što g. Bajloni kaže, politika Prizada ne sme služiti obogaćenju pojedinaca.

Mi ćemo potpunosti radi da pomenemo dve stvari iz rada Prizada, koje spadaju u etičku oblast i po kojima odgovornost

#-=105 nije konsumirana. Prva je pristrasnost u isplati preuzete robe.

1 о; а 1 Oovno i moralno, isplata je imala da se vrši hrono- ' a O Pravno, a i poslovno i m О РРА · ројохај da podlegne iskušenju treba da zna da je odgovornost

loški. Prema tome kad god je Piizad ulazio u dug prema life:rantima i kad je usled toga njegov bon u rukama poslednjih počeo da se depresira (slučaj do

Страна 279

vorom pohranjenja momentalno nepotrebnih kapitala pojedini članovi upravnog odbora su prisvojili te kapitale, naravno uvek u formi kredita, i time učinili delo, koje se po našim zakonima naziva posluga tuđim novcem, po čemu odgovornost takođe još nije konsumirana — a za što postoji i krivična sankcija.

Ovakve pojave potpuno su nezavisne od #оса да li je Prizad birokratski ili komercijalno organizovan i da li je komercijalizacija izvedena na bazi diktatorskoj ili demokratskoj. Uređenje blagajničke službe kod državnih ustanova, odnosno zakon o državnom računovodstvu, samo je za to komplikovan, što zakonodavac polazi od uverenja, da je svaki rukovalac sklon da tuđe dobro upotrebi iz koristoljubivih motiva. Propisana je prilično komplicirana procedura, da bi se sprečila ta zloupotreba i u slučaju ako se dogodi, da bi se lakše mogla da konstatuje. Ta je komplikovana procedura došla kao posledica iskustva od ne= koliko stoleća. Kod Prizada gde je ceo kapital državni, mora se računati s istim čovekom. Ni diktator nije slobodan od slabosti

· pri iskušenjima. Te se pojave mogu suzbiti samo strogom pri-

koga u opšte nije trebalo da:

dođe ali to je stvar van odgovornosti Prizada), onda |e gubitak ! imao da se podeli među liferante srazmerno vremenu kad su neostvarljiv. Usled grehova komercijalnog elementa, kome je · predali robu. Drugim rečima, poslednji je imao da povuče пај- ' država poverila u prvim periodima Prizada, да rukovodi njime,

~ veći gubitak. Umesto: toga bila je isplata, kao što znamo, po. ovaj ie

raznim nehronološkim i nedopuštenim obzirima.

, menom zakonskih propisa, naročito sankcija. Onaj koji dolazi u

neizbežna. Po sebi se razume da se ni jedan ni drugi oblik ko-

mercijalizacije ne može zamisliti bez opsežne dnevne kontrole. Nama se čini da je iz specijalnih razloga plan g. Bajlonija

na kraju pao u ruke birokratiji i sad je potpuno is| ključeno da će ona us{upiti Prizad diktatoru. Na ovo pitanje vra-~

·Drugo je pitanje upotrebe kapitala Prizada. Pod а tfićemo se u ostalom u idućem broju.

важна

ДОГАЂАЈИ И ПРОБЛЕМИ

ратно равнима Monopolski prihodi u

februaru i u prvih jedanaest

meseci 0 раде ке S

Prihodi od monopola u mesecu februaru tek. budžefske godine iznosili su 124,72 miliona dinara prema 134,18 miliona dinara u ким : februaru prošle god. ti. za 9,46 о dinara odnosno 7,05% manje. Prema prethodnom mesecu manji su za 20,35 miliona dinara odnosno 15,21%. U prvih 11 meseci ov. budž. godine prihodi su iznosili 1758,04. miliona dinara prema 1980,79 miliona dinara u istom periodu prošle godine tj. za 222,75 miliona dinara odnosno za 11,25% manje. Prema pojedinim artiklima prinodi su bili u milionima dinara sledeći:

= februaru tek. budžetske godine prema februaru prošle ·

~ _ godine. podbacili s su prihodi kod duvana za 12,44 miliona dinara

- odnosi o 12,03%; kod soli i kod žižica podbacili su samo po 14 _ hiljada dinara što znači za oko jednu odnosno dve desetine od · sto, Kod petroleja veći su za 2,32 miliona dinara odnosno 32,8%;

5 5 Бе 5238 552 58 ==

O – - __u milionima dinara - "Duvan 103,41 90,97 — 12,44 1484,72 1243,00 — 241,63 „So | „ . 1263 1240 ~ (14 20292 20419. | 1,27 2 Ренојеј А 107. 939. 2,2 112,60 12022 | 7161 Žižice ТА Та — (ЈА 10807. 0337 — |A4,70 ""Натнје 7а: |

· cigarete. 3,30. 3,58 -L 0,19 6648 4425 — 22,23 _ Razni prihodi 023 008 1! 075 „5,09 5292 4603

1 - 134,18 124,72 — 9,46 1980,70 1758,04 — 222,75,

kod hartija za cigarete veći su za 19, a kod raznih prihoda za 75 hiljada dinara.

Upoređenje budžetom predviđenih i faktički ostvarenih prihoda u februaru i prvih jedanaest meseci tek. budžetske godine daje sledeću sliku:

o 55 MU. PB ње |

а | = Бен S 25

GRB = ČE 4685 6Е5а де

u milionima dinara Duvan 142,50. 90,97 — 51,53 1567,52 1243,09 — 324,43 So 1802 1240 — 553 ]108,.0 204,10 5,90 Petrolej 71,36. 030 OZ 12494 120,22— 4,72 Žižice 1054. 731 — 323. 11595. 9337 — 22,58 Hartije za

cigarete 8115 358 511 96,8, 125 = 52,08 Razni prihodi 2008 0,08 — 1JO 220 52,92 | 30,01 Svega: 193,25 124,72 — 68,53 2125,94 1758,04 — 367,90

Prema budžetom predviđenim prihodima za mesec februar u iznosu od 193,27 miliona dinara ostvareno je 124,72 miliona. To je za 68,53 miliona dinara odnosno 35,4% manje. Za prvih jedanaest meseci tek. budž. god. bilo je predviđeno 2125,94 miliona dinara, a ostvareno je 1758,04 miliona фпага 1]. 7а 267,90 miliona dinara odnosno 17,3% manje. Prihod od duvana u februaru podbacio je prema predviđenom za 51,53 miliona dinara odnosno 26,6%, kod soli za 5,53 miliona odnosno 33,8%, kod petroleja za 1,97 miliona odnosno 17,4%, kod žižica za 3,23 miliona odnosno 30,7%, kod hartija za cigarete za 5,17 miliona odnosno 59,4%.i kod raznih prihoda za 1,10 miliona dinara odnosno 52,5%. Za period od 11 meseci prihodi od duvana manji su od predviđenih 324,43 miliona dinara odnosno 20,7%, kod