Narodno blagostanje

Страна 628

Predviđeni su takođe krediti za invalide i za decu, a haročito za vaspitanje dece ispod 16 godina čiji roditelji, bilo duševno bilo telesno, nisu u stanju da se brinu za njih. Vlada je, zatim, opiunomoćena da potpomaže ustanove za slepe po pojedinim državama. Sve sti to Čisto dobrotvorni izdaci.

Ovamo spada i nova obaveza vlade Unije da sa 90% učestvuje u potpori licima starim preko 65 g. koju isplaćuju pojedine države u iznosu do 30 dol. mesečno. U tekućoj budžetskoj godini odobreno je za tu svrhu 49,75 mil. dolara. Potrebne svote imaju se uneti u budžet i narednih godina. Ako |e penzija veća, ceo višak plaća država članica. Današnje penzije u pojedinim državama uglavnom su niže. Novi zakon dovešće, уегома по, .до njihovog povišenja, kao i do izjednačenja uslova род kojima se penzije isplaćuju, a koji nisu isti u svima državama. Zakon izrično kaže da će se subvencije državama davati samo pod uslovom da one plaćaju p=enziju svakome licu pieko 65 godina, koje je američki državljanin i koje je, u doba kad zatraži penziju, Već So= dinu dana stanovnik dotične države. Osim toga molilac treba da je u toku poslednjih O godina proveo ukupno 5 godina u državi od koje traži penziju.

Pored ovoga stvara se i naročiti fond za osiguranje u starosti (Old Age Reserve Account) kojim rukuje neposredno ministar finansija. Ova ustanova davaće starim licima rente iz doprinosa koje plaćaju poslodavci i radnici. Na ovaj način potpuno se odeljuje osiguranje bez plaćania premija od penzije koja se stiče po principima osiguranja. Novi zakon izričito propisuje da se sačuvaju ta tehnička načela.

Poslodavci i radnici plaćaju doprinose na ovaj način. Od 1937 plaćaće i jedni i drugi kroz tri godine svaki po 1%; posle svake 3 godine doprinos se povećava za po 'l:%, tako da će od 1949 plaćati i jedni i drugi maksimalni iznos od 3%. Visina rente biće u srazmeri sa uplaćenim doprinosom, ali ne sme biti veća od 85 dol. mesečno. Počevši sa budžetskom godinom koja počinje 30 juna 1936, Savez će davati potrebna sredstva za stvaranje kapitala, koja će na osnovu računa mortaliteta uz kamatu od 3% biti dovolina; odgovarajuće rezerve mogu se investirati samo u obligacije S.A.D. ili u takve za koje jamči Savez. Najviše pada u oči neposredno podređivanje ustanove osiguranja za slučaj starosti ministarstvu finansija; time se nova američka ustanova razlikuje od evropskih. U Evropi postoje uglavnom naročiti uredi za osiguranje radnika koji su doduše podređeni Ministarstvu socijalne politike i moraju ulagati izvesnu svotu u državne hartije od vrednosti, ali su ipak dosta samostalni. lako kod njih ima nedostataka, ipak su se pokazali korisnim.

Međutim, način rešenja ovog problema u S.A.D. postaje razumijiv, ako se ima na umu da je celo ovo osiguranje po Ruzveltovim rečima kamen temeljac jednog sistema koji treba da smanji snagu svake depresije koja bi ubuduće nastupila. Ovoj vladinoj konjunkturnoj politici treba da posluže ogromne svote koje će Ministarstvo finansija dobiti u toku idućih godina; isti zadatak pripada, verovatno, i fondu za potfpomaganje nezaposlenih (Unemployment Trust Found) koji je takođe stvorem pri ministarstvu. '

Ovaj fond investiran je kao zajednički, ali ministarstvo mora za svaku državu da vodi poseban račun; državama se na kraju svakoga tromesečja odobrava. od-

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Бр. 40

govarajući udeo u prihodu od kamata. Sredstva za fond za pomaganje nezaposlenih daje porez koji svaki preduzetnik plaća na nagradu koju isplaćuje svojim radnicima. Porez će od 1 januara 1936 iznositi 192, 1937 biće 2%, a od 1938 ostaće na 3%. Preduzetnicima smatraju se oni poslodavci koji uposliavaju najmanje 8 lica u 20 raznih dana poreske godine u toku 20 raznih kalendarskih sedmica. Za poljoprivredne radnike i za privatnu kućnu poslugu ne plaća se nikakav prinos. Ovo rešenje odgovara onome koje su bilo odmah, bilo u toku vremena, prihvatile skoro sve evropske države ii kojima postoji osiguranje radnika. Solucija je utoliko opravdana što su ovde u pitanju pozivi gde većinom ne postoji nezaposlenost. Prinos se ne plaća ni za usluge Savezu, pojedinim državama ili nižim upravnim jedinicama; isto |e i kod rada u komunalnim i verskim telima, zaštiti dece i organizacijama za zaštitu životinja. Oslobođen je prinosa i srodnički rad, t.j. rad u sinovljevom, kćerinom ili ženinom preduzeću i rad deteta ispod 21 godine u očevoj ili majčinoj radnji. Ovim se verovatno ide za tim da se spreče zloupotrebe kod primania potpora do kojih može lako doći, ako su zaposleni poslodavcu rod.

Sprovođenje osiguranja nezaposlenih prepušteno je pojedinim državama; one su donekle samostalne uu pogledu visine pomoći, ali inače treba da se drže pravila koja je dao Savez. Potpore isplaćuju fondovi za nezaposlene po pojedinim državama koji imaju da obračunaju sa saveznim fondom.

Još se ne zna kako će izgledati u praksi ovakva saradnja između Saveza i države. Jednoobrazno uvođenje pomoći opravdano je samo onda, ako se izjednači i plaćanje potpore. Međutim, zakon se zadovoljava opštim uputstvima. Prema tome velik deo odgovornosti ostaje pojedinim državama.

Međutim Ruzvelt |e počeo sprovođenje socijalnog osiguranja neuobičajenim redom. U Evropi se obično počinjalo osiguranjem za slučaj bolesti i nesreće, i tek posle je došlo na red osiguranje invalida i staraca; osiguranje nezaposlenih bilo je poslednje, ukoliko za uopšte ima. Taj red nije slučajan, nego ima dubljih razloga. Za izračunavanje rizika u pogledu nesreće i bolesti ne treba srazmerno dugo iskustvo, tako da se brzo može odrediti i visina prinosa. Drukčije stoji stvar sa osiguranjem u starosti; tu potraživanja nastaju |ednim delom tek posle nekoliko desetina godina, i potrebna su veoma podrobna izračunavanja. A potrebni materijal pruža velikim delom baš osiguranje za slučaj bolesti. Doduše američki zakon o osiguranju u starosti izrično predviđa tehnički postupak osiguravajućih društava; ali kako do sada u S. A. D. uopšte nije bilo socijalnog osiguranja, treba najpre iz osnova izvršiti prethodni statistički rad. NI

Novi zakon predviđa osnivanje |ednog Ureda za osiguranje (Social Security Board); ovaj će imati 3 člana koji će se imenovati na osnovu preporuke i saglasnosti Senata. Za sve vreme svoje službe u uredu nijedan se član ne sme baviti poslovima. Istoj političkoj stranci smeju pripadati najviše 2 člana. Ured ima da pazi da li pojedine države vrše osiguranje starosti i nezaposlenih tačno po zakonu, i da izveštava o tome ministarstvo finansija. Osim toga on treba da proučava problem socijalnog osiguranja i da daje napomene i predloge za dalji rad. O delatnosti Ureda referiše se parlamentu. O |