Narodno blagostanje

13, мај 1939.

Из уредништва

ПАСОЦЕ

ВА

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Страна 291

и Порез А

ПРИРОДА ПОРЕСКЕ ОБАЊЕЗЕ,

Пре неколико година увели смо пропис да се не може путовати у иностанство, ако се нема уверење о томе да се не дугује никакав непосредни порез. Овај је пропис изазвао велико незадовољство код бивше Аустријске Републике, тако да је она после енергичног протеста увела реторзије т.ј. исту такву обавезу за своје грађане који путују у Југославију. Развио се туристички рат у коме смо ми подлегли због тога што смо били пасивни у туристичком промету с Аустријом. Али се наша пореска бирократија није могла потпуно да одвоји од такве једне мере коју, узгред буди речено, нема ниједна напредна зем-

ља. Ми смо успели да Аустрија пристане на укидање те одредбе само за време летње сезоне и само за туристе. За нетуристе целе године условљено је путовање у иностранство уверењем о плаћеној порези. Ми смо пре неколико година писали о овом питању, па како нисмо имали успеха са учињеним сугестијама и како смо у међувремену добили нове интересантне податке о његовом дејству, то се враћамо на. то питање. |

Ми смо скромног мишљења да би овај пропис требало укинути из следећих разлога.

Е РАЗЛОГ ПРАВИЧНОСТИ

Овај пропис дели путнике у иностранство на две групе: на туристе и нетуристе. За прве важе олакшице, а за друге не. То је потпуно обрнуто од онога како би требало да буде у модерној држави. Истина, немогућно је извршити класификацију свију мотива путовања у иностранство, али се они могу поделити у две групе: у добровољне и принудне. Или се путује да би се путовало, или се путује што се мора. Најчешћи узрок путовања по потреби је пословне или породичне природе. Путовање због путовања је туризам. Ово је свакако луксуз, а оно је потреба. Данас турист може да крене у иностранство и кад дугује милионе, а пословни човек не може ни онда кад је у питању његова зарада — иако дугује свега можда 1% своје годишње пореске обавезе. То је сасвим противно начелима модерне државе и социјалне политике. Туризам увек кошта, а пословно путовање може да донесе зараду појединцу па и народној привреди. Пословно се путује да се прода или да се купи.

Ову строгост прописа за пословне људе у неколико ублажава чињеница да власти не могу да контролишу мотиве путника и да према томе пословни путници, вешти и окретни, могу да путују у туристичкој сезони без уверења о плаћеној порези —

наводећи туризам као мотив. Али то само потенцира неправичност. o Уверење о томе да је неко платио дужну порезу у свом домицилу не значи да он није више дужан пореза. Наш систем непосредних пореза није објективан, по приносу, он не разрезује лица већ објекте (земљиште, зграде итд.). Ту су у неку руку објекти порески обвезници, и према томе постоји толико пореских обвезника колико и пореских објеката. једино се за разне пореске објекте у једној истој пореској управи може да уведе једна једина пореска обавеза. Али за дугове ван домицила не постоји ника-

· ква евиденција. Постоји дакле могућност да поре-

ски обвезник дугује огромне своте ван свога домицила и да ипак добије уверење о томе да је платио порез. >

То је друга неправичност овог прописа, која омогућава у извесним случајевима добијање визе и онда кад се дугује порез. -

Резиме. Према данашњем пропису путник може преко границе и ако дугује милионе — ако је туриста, а пословни човек не може, ако дугује минималне суме. Даље, путник може преко границе ако дугује ван домицила, а ни турист не може ако није платио порезу у домицилу, ван сезоне и тљд.

П. МАЛТРЕТИРАЊЕ ПУТНИКА

Уверење о плаћеној порези у Београду добија се на следећи начин: прво се подноси молба надлежној пореској управи. Ако је то случајно управа са јаким обртом или у доба кад је уопште велики рад на шалтеру, онда се мора да чека и по који сат. Даље, Београд има пет пореских управа, растурених на пет разних крајева. Од сваке се пореске управе мора да узме уверење. Међутим, немогућно је 0бићи свих пет пореских управа за један дан — чак ни онда, ако се не би имало да чека ни код једне. Нормално су потребна два дана— с обзиром на то

да се ради само пре подне — да би се добило уверење — и под претпоставком да нема никакве компликације нити какве нејасности у пореским књигама. Имућан човек има могућности да то сврши са мање жртава, али за економски слабог човека то претставља огромне жртве, он мора да изгуби од зараде или плате или да плати награду лицу које ће му то свршити, а у последње време се већ појавила- нова професија „лица за набавку уверења о плаћеној порези". OI

_ ИП FOPFbA ОБАВЕЗА НИЈЕ У САГЛАСНОСТИ СА НАШИМ ПРАВНИМ ПОРЕТКОМ

Порески дуг је једна врста новчане обавезе, je-

дан случај тражбеног односа између државе и пореског обвезника. Постоји много врста облигационих односа како по структури тако и по санкцијама; али је тражбени однос — ма које врсте био, само тражбе-

ни однос, један однос економске природе» економска категорија. Санкција за извршење тражбеног односа претрпела је велике промене у току векова. На почетку је велика строгост: жртвовање дужника повериоцу, а на крају за мало да се жртвује поверилац