Narodno blagostanje

(Страна 148 "НАРОДНО

suzbije sakrivanje hrane, да se pobrine za smestišta, transport, čuvanie i podelu.Ako zaliha nema dovoljno ministartsvo snabdevanja ima da se pobrine za što pravedniju podelu stanovništvu kad se podmire potrebe vojske.

U slučaju državne mobilizacije uvoz bi bio centralisan kod jednog ministarstva, a tako isto i izvoz bi bio pod kontrolom jednog ministarstva.

Za organizaciju i dirigovanje proizvodnjom potrebno je u slučaju mobilizacije popuniti u preduzećima mesta mobilisanih. Svetski rat pokazao je kako se zemaljska odbrana može da oslabi time, ako se povuče što veći broj radnika u vojsku, bez obzira na potrebe proizvodnje, a s druge strane tu pogrešku teško je popraviti vraćanjem vojnika u preduzeća, jer se tada mora da oslabi front. Zato je u mnogim zemljama još u doba mira izvršeno popisivanje nacije i raspodela svih njenih snaga obzirom na potrebe proizvodnje. To je mobilizacija za proizvodnju za razliku od vojne. Po članu 17 Zakona o zemaljskoj odbrani ova dužnost kod nas poverila bi se jednom ministarstvu, koje bi imalo da prikuplja podatke o radnoj snazi, o njenim kvalitikacijama, da {e raspodeli i organizuje, da iskorišćava vojne obveznike i zarobljenike koje mu dodeli vojna uprava.

Pored mobilizacije radne snage izvršiće se i mobilizacija preduzeća. Za svrhe te mobilizacije obrazova– će se »Industriski komitet« kao savetodavni organ pri svakoj komandi armiske oblasti. U njega ulazi po jedan pretstavnik ministarstva trgovine i industrije, socijalne politike, saobraćaja, i po jedan pretstavnik industrijalaca, trgovine, zanatlija i radnika.

Izvesni poslovi koji se odnose na ishranu vojne sile i stanovništva spadaju u nadležnost poljoprivrednog odeljenja kod banovina. Zato će se kod svake banovine obrazovati Komitet za ishranu, koji u slučaju primene čl. 1 zakona postaje centralni organ poljoprivredne organizacije u banovini. Kod srezova obrazuju se »Sreski odbori za ishranu«, a kod opština »Opštinski odbor za ishranu«. Dužnost sreskih i opštinskih odbora je da se pobrinu za obrađivanje zemlje i održavanje i razvoj stočarstva, da skupljaju radnu snagu za роljoprivredu, stoku za rad, da nabavljaju alat i mašine, da vode evidenciju o dobijenim proizvodima, da odre"де koliko će koji poljoprivredni proizvođač zadržati za potrebe svoje porodice, da vojsci liferuju određene količine viškova proizvoda i da obezbede obradu imanja

Из уредништва

БЛАГОСТАЊЕ Бр. 10 vojnih obveznika i ishranu njihovih članova porodice ako su siromašnog stanja.

Da bi organizacija Zemaljske odbrane funkcionisala pravilno u čašu potrebe vršiće se povremene probne mobilizacije stanovništva, saobraćaja, industrije, poljoprivrede i radne snage. Poznato je da se u mnogim zemljama neobično mnogo poklanjalo problemu ove privredne mobilizacije. Za fabrike je proračunavato u kom se vremenu mogu preurediti da proizvode za rat mesto za potrebe stanovništva. Najbrže se to postizava kod hemijskih fabrika, kod nekih za pola časa, ali zato mora da bude unapred pripremljen detaljan plan ovakvog prebacivanja proizvodnje s jednog artikla na drugi, i potrebno je da se to praktično isproba, jer nije dovoljno preudesiti mašine nego treba uputiti i radnu snagu u novu proizvodnju. ı

| Po osnivanju Banovine Hrvatske propisano je da se i ona smatra kao ministarstvo snabdevanja, odnosno njezini odgovarajući odeli ukoliko su u pitanju materija i nadležncst Banovine Hrvatske. A ministarstva snabdevanja su: vojske i mornarice, finansija, poljoprivrede, trgovine | industrije, šuma i ruda, socijalne politike i narodnog zdravlja, saobraćaja, građevina i pošta i telegrafa i telefona.

Po organizaciji Zemaljske odbrane kako je zamišlja zakonodavac nije ostalo ništa izvan nje što bi se ma u kom pogledu moglo smatrati značajnim po odbranu. Organizacija je zamišljena u onoj potpunosti koju zahteva moderna strategija. Ona je dopuna vojnoj OTrganizaciji u pravom smislu, ali time pretstavlja i bitnu promenu shvatanja o narođmoj odbrani. Dok |e po zakonu o ustrojstvu vojske i mornarice odbrana zemlje njena stvar, a nacija treba da se pobrine da ovoj OTganizaciji stavi na raspoloženje potrebna sretstva, sa zakonom o zemaljskoj odbrani vojska ispunjava svoju zadaću u jednoj naciji koja je u celini organizovana za odbranu. Kulturni i privredni život nacije treba da bude kontrolisan i dirigovan tako da se unapred osigura maksimalni uspeh u slučaju rata. Zakon o ustrojstvu VvOjske i mornarice pobrinuo se da zemlji da organizaciju sile. Zakon o zemaljskoj odbrani pošao je od pretpostavke da postoji ratna opasnost, i da kod organizacije odbrane uvek treba imati viziju rata, njegovih potreba i žrtava koje traži. Dok se u prvom precizira|u dužnosti pojedinaca, uslovi koje treba ispuniti da bi se u organizaciji vojske zauzimao određen položaj, i materijalne obaveze, dotle je drugi dinamičan, jer mu je ležnja da ostvari najbolje uslove pod kojima se može da da odbrana zemlje.

Вино, ракија и политика "Анализа једног економског горогана

1 ДРА КРИТЕРИУМА НАШЕ ИНТЕРВЕНЦИОНЕ ПОЛИТИКЕ

Ако посматрамо нашу интервенциону политику у области цена аграрних производа запазићемо да отсуствује једна одређена линија. Видећемо да се та интервенција већ годинама спроводи код појединих производа без органске везе са комплексом проблема који је окружавају, без система, чисто казуистички, следствено и са резултатима чија је на-

ционално-економска вредност, у највише случајева, врло сумњива. Интервенција је обично била једнострана, ограничена искључиво на проблем цене поједиих производа који је опет решавала на најједноставнији начин ангажовањем државних пара за Oдржавање жељеног нивоа цена. Ако међутим погледамо стање производње и трговине појединих ин-