Naša književnost

~

у таквој лепоти и одуховљењу, да су оне под њеним прстима добиле свога рекреатора. 5

Јемељанова је са изванредним разумевањем подвукла утанчаност и компликованост звучних арабески Шуманове сонате слободног облика, која се приближује његовом „Карневалу“ и лепршавост У миниатурама Шостаковића.

Њено суверено владање клавиром, самосталност њених руку у мотивски подвојеним местима, њено до максимума рационално искоришћавање снаге, допринело је томе да су три виртуозно тешке композиције Исламеј Балакирајева, „Мефисто-валцер“ Листа и бриљантни концерт Рахманинова одавале уметника који са потпуном лакоћом замисли композиторове претвара у уметничке доживљаје. -

Све ове позитивне особине Нине Јемељанове чине да ће она увек бити врло драги гост у нашој концертној дворани.

„МА ВЛАСТ“ БЕДЖИХА СМЕТАНЕ

Београдска филхармонија под управом Оскара Данона извела је на свом трећем концерту реме-дело симфениске музике, симфониски циклус Беджиха Сметане „Ма власт“ (Моја домовина). У том циклусу, који носи сва обележја програмске музике неоромантичарског стила, претстављена је величина и снага чешког народа, претстављене су његсве борбе са непријатељима, епске легенде из доба када се витештво величало, лепоте чешких лугова и гајева и најзад вера у победу и слободу народа.

Сметани је узор и претходник у програмској симфонијској поеми био Франц Лист. Међутим, Сметана је далеко превазишао свога претходника, јер је дубље захватио садржину, реалнију је "материју обрађивао, са више маха и више музичке способности. Сметана је у овом делу, како каже његов најисцрпнији биограф Неједли, „тумач, песник, пророк, реализатор у правом смислу речи крајњих аспирација и највишег идеала нације.“

Прва од шест симфониских поема, „Вишеград“, велича славу чешких ратника и витезова који су умирали за одбрану домовине. „Влтава“ је музички грандиозно разрађен мотив потока који постаје речица и најзад река, која носи и руши све за собом и, пролазећи кроз дивне пределе, свом снагом и бујношћу долази до Прага да би запљускивала древне зидине Вишеграда. „Шарка“ је митска легенда о амазонки Шарки, која је лукавством савладала мушки род претслављен у лицу витеза Цтирада. „Мз чешких лугова и гајева“ је химна природи и лепоти чешких крајева, док је „Табор“ песма хусита, бранитеља отаџбине, којн пнеће издати истину ма сви за њу пали.“ Најзад, на „Бланику“ су се склонили ратници после завршеног боја и чекају час када ће опет помоћи својој домовини и одбранити њену слободу и част.

Оскар Данон, коме је као прашком ђаку музика Сметане очигледно блиска, умео је да подвуче и дивну патетику „Вишеград“, и стилску строгост „Табора“ и сву поетику осталих поема. Његово сугестивно и суверено владање оркестром, његова окретна и лака мануелна техника учинили су: да је тај концерт носио све одлике озбиљног симфонијског музицирања. ~ У

Београдска филхармонија јуначки је одолевала зими која је владала У дворани. КОНЦЕРТ СОВЈЕТСКЕ И АМЕРИКАНСКЕ МУЗИКЕ 5

На четвртом концерту Београдске филхармоније привлачни су за нас били досада непознати диригент, амерички композитор Џипсон Мориси и извођење Шостаковићење „Пете симфоније“ и Гершвинове „Рапсодије у плавом“.

Дмитриј Шостаковић, један од најплоднијих и најизразитијих претставника савремене совјетске младе композиторске генерације (написао је досада, са својих 87 година, поред опера, балета и осталих многобројних дела, и девет симфо-

.

Наша књижевност