Naša književnost

412 - Наша књижевност

бавладати технику класика

(Питање. Шта треба да узмемо од класика, а шта да одба-_ цимо»)

Пре свега треба искористити технику класика. Шта ћете ви "добити од Достојевског, сем технике» Код њега људи сјајно говоре, али сам Достојевски Понекад напише овакву Бан Нилу „Ушле су две госпође, обе девојке“.

Таквих нехотичних грешака у казивању има код њега много, али људи у његовим романима говоре одлично, интензивно и увек својеобразно. Не може се побркати говор Димитрија Карамазова са начином говора Ивана и Алексеја Карамазова.

Када се у његовој књизи појави пијаница, ког он толико воли, ви осећате да овај човек може да говори само оним језиком који му је дао Достојевски.

Достојевски је у почетку кренуо стопама Гогоља, а затим је: доспео у круг петрашеваца, где су читане књиге социјалиста-утописта. Затим је доспео у затвор, на губилиште и онда — робија. Он се на све то веома увредио. -

Метрашевски круг — то је био „живи дом“ његовог живота. Да се није догодила ствар са робијом, он вероватно не би био онакав пр је постао пошто је преживео извесно време у „мртвом

дому“ — на робији. Код њега се појавило осветничко осећање у односу на све социјалисте-радикале, и то осећање изразио је по повратку са робије у свом основном делу -— „Записи из подземља“,

где су у зачетку паре идеје његових доцнијих дела, романа.

Пошто је био човек веома осетљив на утиске, а живећи међу преступницима, он је осетио нарочито интересовање за психологију злочинаца, и већина његових романа изграђена је унраво на тој психологији. Уопште, већина његових филозофских замисли такође нам је страна, јер са господом богом као да смо већ раскрстили и то, мислим, темељно и заувек, постали смо много паметнији од богова, много више знамо. Тако да у том погледу Достојевски за нас није занимљив, црпсти из њега немамо шта, и психолошки је недозвољено да човек радничке класе створи замисао о држави по узору на Достојевског: то је немогућна ствар, то је органска противречност. Код Толстоја можемо научити оно што ја сматрам једном од највећих вредности уметничког стваралаштва, == то је пластика, изванредна рељефност приказивања,