Naša književnost

Јаков Игњетовић Х 389

због чега се Васа Решпект определио за мађарске устанике, да ли због свог витешког карактера, да ли због љубави према слободи која је код њега била нагонска, из борбе за слободу личности која је са жестином избијала из његове плахе нарави још од детињства» Но јасно је да је Игњатовићев став у Мађарском устанку био веома' исправан, да се он тих револуционарних година борио против бечке реакције и да је био принуђен да емигрира и да неколико година, непознатих за његове биографе, проведе у иностранству.

ж ж

У појединим делима Јакова Игњатовића као што су: „Вечити младожења“, „Васа Решпект“, „Пита хиљаду форинти“ имамо слике пропадања српске буржоазије у Угарској на почетку Х1Х века, а напосе у Сент-Андреји којој је Игњатовић као родном месту и завичају посветио много љубави. У њима је Игњатовић дао реалистичке податке о рушењу моћи српске буржоазије у Сент-Андреји које се одразило у породичном животу, у подивљалом егоизму с једне стране, особењаштву с друге стране, у пуној безосећајности према судбини својих рођених. Породица пушта Васу Решпекта низ воду, не пружа му руку помоћи, понаша се према њему као према губавцу. Потомци некад смелих газда у Сент-Андреји спуштају се до криминала и до проституције. Син богатог трговца газда Софре у „Вечитом младожењи“ покушава, избезумљен у паразитској похлепи за новцем, да обеси свога оца. У „Васи Решпекту“ жена затвара мужа у лудницу, деца се одричу оца, а отац све чини да наули животу своје деце.

Игњатовић је у Васи Решпекту изнео један трагичан случај који није само личан, који је друштвен, плод друштвених прилика и односа у српској буржоазији. Васа Решпект је осуђен од друштва и од породице на пропадање. У њему су врлине карактерног, часног човека, обдареног војничким талентом, а он беспомоћно пропада гуран у амбис не од неке античке судбине, већ од друштвене силе која не подноси његову неукротиву личност. Васа Решпект није се свесно супротставио малограђанству из кога је израстао и коме принада. Али малограђанство има својства да кује личност човекову према утврђеним законима свога живота, то јест да личност уђе у серијски калуп у коме ће јој бити пребијена кичма, самлевена самосталност воље и слобода мишљења. Личност Васе Решпекта није могла да се смести у тај калуп и настала је она драматична