Naša književnost
ПОЗОРИШНИ ПРЕГЛЕД
А. Н. ОСТРОВСКИ У БОРБИ ЗА НАРОДНО ПОЗОРИШТЕ
Дела А. Н. Островског положила су најтежи испит — испит времена, Све три драмске позорнице Београда имају данас комаде Островског на свом репертоару (,„Таленти и обожаваоци“, „Шума“ и „Уносно место“).
У вези са стогодишњицом објављивања комедије „Своји смо — нагодићемо се“ или „Банкрот“, прве велике комедије овог класика драмске књижевности, није без интереса да се укаже на борбу коју је А. Н. Островски три и по деценије водио за стварање реалистичког и демократског позоришта, за коренити преображај позоришног живота у Русији.
Кроз ту дугу и напорну борбу Островски се види не само као драмски писац-реалист, не само као стваралац великог репертоара који је обухватио скоро све главне појаве и промене у животу руског друштва од четрдесетих до средине осамдесетих година ХГХ века, него и као проучавалац и одличан познавалац позоришних проблема, као бранилац гледишта које се високо узди; зало својим демократским и новаторским духом.
Најмоћније, али не једино оружје Островског у борби о којој је реч били су његова драмска дела. Својим живим и скоро увек снажним деловањем на читаоце и гледаоце она су стално потстицала и јачала смисао за реалистичко позориште. И поред свих сметњи, које су присталице безвредног репертоара састављеног од салонских комедија, мелодрама и водвиља чинили продирању комада Островског, он је упорно изграђивао реалистички репертоар, ослањајући се при томе и на друге драмске '"нисце-реалисте. Те писце неизмерно мање вредности (П. Невјежина, Н. Соловјова и друге) Островски је другарски и несебично помагао. Поред комада које је написао у сарадњи с Невјежином и Соловјовим, Островски је небројено пута био драгоцени, али анонимни сарадник многих драмских писаца, чија је дела просто преобра-
_ жавао доприносећи на тај начин богаћењу реалистичког репертоара. у
Од шездесетих година прошлог столећа Островски користи још једно оружје у борби за позориште које би било блиско и приступачно народу, трудбеницима града. Израдом низа предлога и пројеката за преображај позоритног живота он удара у тим годинама обележје још веће активности својој борби, а за ту повећану активност постојали су крупни разлози:
На почетку свог стваралачког пута Островски је на позорницама затекао тешко стање. Такозвана царска позоришта у два главна руска града имала су у четрдесетим и педесетим годинама ХГТХ века одличне трупе, али лоша репертоарска политика и све јаче продирање бирократа у позоришне управе стално су обарали ниво тих трупа и све јаче тровали организам позоришта.
11 Књижевност
ава