Naša književnost

МАРГИНАЛИЈЕ 1

„Маргиналије биће стални наслов једног низа хроника, од којих је ово прва. Тај наслов позајмљен је од Едгара Алана Пог, који је, узимајући ту реч у буквалном“ смислу, (гпагртпана: белешке записане на маргинама, на белим ивицама штампане стране у књизи), тако назвао збирку својих књижевних записа.“

Преписујући ове речи из „Летописа Матице Српске“ (тодина СЛ, књига 319, свеска 3, мај 1929, стр. 340), започињем _ _ њима, више од двадесет и две године доцније, у једном промењеном свету, промењен неизбежно и сам, ову нову серију Маргиналија, посвећујући тиме, сасвим природно, овај нови почетак, који међутим не може бити ништа друго но опет само један наставак који је у исти мах и један свршетак и један почетак, — једно „наставиће се“ у недоглед, — посвећујем дакле овај нови наставак у исти мах идеји ковтинуитета, психолошки толико потребној човеку, који, у хераклитовској реци тра= јања ковитлан и заношен вртлозима и матицама догађаја, тражи у том појму спаса и смисла својој упроженој етзистенцијалној целовитости, и идеји дисконтинуитета, коју је квантна _ физика учинила тако реалном и тако актуелном, посвећујем га _ дакле диалектичком прожимању идеја пролазности и Бо зности, промене и опстанка, логике и живота.

Ради се дакле, једанпут више, о доследности: Јер ако је реч, и "чим је реч о континуитету и дисконтинуитету, о прола= зности и непролазности, о логици и: о животу, о логици живота и о животу логике, чим је реч о: настављању, што значио постајању, у питању је доследност, у питању је и она, и она можда на првом месту. Била то доследност У постајању једне "мисли, њена развојна логика, или доследност у спровођењу једне акције, њен логични развој, за свесног човека неизбежно се поставља питање доследности. Оно је у исти мах и питање унутрашње логичне повезаности, континуитета саме мисли у њеном живом развоју, њене верности самој себи очуване кроз све контрадикције, кроз сва укидања и "превазилажења, — и питање привржености те мисли извесним основним моралним гначелима. и поставкама, дакле њене принципијелности, — и питање њене

8= 5 и 5 У Је —