Naša književnost

- 304 : ; и Књижевност

А =. -- на ливадама благо крију; 2 улица нам смијех подари, · У врту нашем још се снују:) _итД. : - а о - (Из дјетињства)

Иживљавајући се оваквом 6 талном ритмијском струка у=ром својих првих остварења, зацијело није ни слутио до којих ће и какових кристализација бити доведен солидношћу посла и. непрестаним бављењем тим мрачним, неразјашњеним, тајновитим збивањима у нама, која зовемо дјетињетвом.

Дјетињетво је било за Рилкеа сталан и вјечан мотив,

Своја најбоља лирска остварења, најлирскије резултата поститао је заплевшти се. у гонетање те тајне. Меорбидношћу и наднаравним могућностима спуштао се до инфинитезималних порива и скривених тајна, фиксирајући евјетове лирским фратментима о дјетињству, који су били и астају оно најбоље, најдубље и вајчудноватије што је успио написати,

_ Тамно је у соби; у богатим просторима, = гдје дјечак сједи, занесен тајном бајке. и након што је ушла, рад корака мајке, зазвонила је чаша у ормарима. Осјетила је она да је сва соба 5 пољубила дјечака: зар ти си овдје, рече. Тад гледаху на клавир та створења. 0685 јер пјесму му неку свираше навече, гдје заплео, се дјечко дубоко и чудно,

Сједио је тихо. Гледање му зачуђено бдије

на мајчиној-руци; што с прстеном се свија

преко бијеле типке будно. ; Е

Вијавицом сњежном ко ће да иде, која тешко вије.

(Из једног дјетињства) Упоређујући ове двије пјесме написане истом руком и на тотово исту тему, осјећамо да из ове друге струји умјешна моћ оних ријетких, најсветијих реализација: из ове пјесме помаља се сигурна рука зрела мајстора, који савршено влада глазбалом. У богатом декору, у чудној, баладескној ритмици полагана даза, осјећамо, међу ријечима, неко тихо кретање дјечака с мајком својом, а испод копрене неке прљаве мутноће избијају кретње, полуријечи: назиремо чудновато збивање ове сјајне лирске умјетнине. Тако је Рилке цвјетао и цват његових каснијих књига бивао је дневице раскошнији. | о · Његове пјесме о дјевојкама, та понирања у тајне сасвим тјелесног, теме су, уз његово интензивно бављење дјетињеством, у којима је могао развити сав сјај и могућнсет својих лирских от=

1) Пријеводи појединих пјесама тек су илустрација тексту; пјесме су преведене без умјетничких претензија.