Naša stvarnost

60 | DANAŠNJICA

Ali pre svega je Šalda sa mladom generacijom delio ovu osnovnu fežnju: fežnju za izjednačenjem živofa sa umefnošću. Na fu misao došao je još za vreme rafa u svom divnom eseju „Visfraha misfrova”.

Svojim učešćem u najboljim nastojanjima poslerafne literature češke i svetske, izgradio je Šalda svome delu krunu koja ga ne samo spaja sa celinom, već vezuje njegovo delo sa budućnošću čovečansiva.

Bedžih Vaclavek

SAVREMENU MUZIKU ČEHOSLOVAČKE DANAS PRIKAZUJU:

Aloiz Haba, fvorac !/a fon sistema, čija uvertira za operu „Nova zemlja” {Prema romanu Šolohova) stoji na čelu programa II. orkestarskog koncerta XV. festivala Međunarodnog društva za savremenu muziku, koji se između 15 i :22 juna o. g. održava u Parizu;

Karel Rajner, učenik i sledbenik Habinog čelvrifonskog sistema, koji je 'za islu priredbu poslao svoj none za flautu, obou, klarinef, rog, fagolf, violinu, violu, čelo i konfrabas;

Emil Burijan, osnivač i umelnički šef avangarndnog praškog pozorišta „ID 37" koji je za najnoviju inscenaciju „Seviljskog berberina" (slobodno aklualiziranog prema Bomaršeu) oslvario vanredno uspelu parlifuru scenske muzike izgrađene na lajfmolivu revolucionarne španske pesmice „Sevila”;

Jaroslav Ježek, dirigent „Oslobođenog pozorišta” i autor najvećeg broja muzičkih akonpanjmana za repertoar od „Vest poket revju”, do „Magarca i senke”, „Dželafa i ludaka”, i dr., čija violinska sonata je stavljena na program V. koncerta muz. udruženja „Sadašnjosf”;

Ofakar Jeremijaš, fvorac čuvene opere „Braća Karamazovi”, koji je u 'svojstvu prvog dirigenfa praške Radiostanice izveo u originalu (bez uobičajenog skraćivanja), slavnu opersku safiru Leoša Janačeka „Vilefi panje Broučkovi” i fako dokazao njenu „izvodivostf”;

Vit Nejedli, sin najvećeg češkog muzikologa, istoričara javnog radnika Zdenjeka Nejedlija, napisao je svilu za violinu i klavir koja je (pored njeovog nonefa) uvršlena u ovogodišnji program „Sadašnjosfi”;

Josef Slanislav, dirigent najvećeg praškog pevačkog drušiva „Hlahol”,

čije kompozicije na fekst sovjetskog pesnika Svjellova — „Pioniri”, izvodi u okviru „Sadašnjosti” — M. Jeremijašova-Buđikova uz prafnju autora; Rihard Zika, primarius slavnog gudačkog „Praškog kvarteta” — napisao

je gudački kvarte} koji je kao nagrađen izveden na koncertu „Kamernog udruženja” (9-XI);

Karel Jirak, šef muzičkog programa praške Radiostanice koji je dirigovao u praškom „Narodnom Divadlu” svoju romantičnu operu „Žena i Bog”;

Josip Mandić, nafuralizovani Čehoslovak (poreklom Istranin), čiju operu „Mirjana” je u olomuckom pozorištu izveo dirigent Buđik;

Emil Aksman, pripadnik konzervativne slruje u češkoj muzici, čiju V. simfoniju je nedavno izveo Jirak sa orkestrom praške Radiostanice;

Vićezlava Kapralova, pored Berle Riks i Julije Rajserove freća (ali najfalenfovanija kompoziforka Čehoslovačke) čiji ciklus pesama izvodi „Sadašnjosf” na svom Il. koncertu.