Naša stvarnost

NJIH TROJICA

I odmah se gomila nadje na skupu, / trojicu našu sabri u rupu;

J svakoga nasa po imenu, glasno, Da svetu oeć Jednom spe postane jasno. „Tu st glad!“ oikali su ız glasa, „Ubićemo te sad, tebi nema spasa!“ „A ti, nesrećo, crna šugol

Ni tebe nećemo trpeti dugo!“ „Bolesti, dosta si morila ljude,

Nr tebe na svetu ne sme da budel“ Spoj trojici tada odlučiše ljudi,

(Prevela Olga Timotijević)

51

Na glavnom trgu ima da se sudu; Pojnicima Je io pomutilo glavu,

Pa rekoše muklo: „Vi ste u pravu": 4 kad odmah zaim spaziše bajonete, Proiput im osmeh sa usana slete,

4 rekoše: „Govorili smo oode sa sorma, 1 nigde čoveka koji bedu prima;

To su pravi ljudi, um im nije Škrt, Ont su nas prosto osudili na smrt“. “1 usred streljanja Još stigoše da kažu, {Da se s tim postupkom spa trojica slažu.

Bert BRECHT

BERT BREBCHT

Rođen je 1898 u Ausburgu. Studirao Je medicinu i prirodne nauke. Zalim Je postao dramaturg i reditelj u Minhenskom Kamernom posorištu. Njegove komad „MDoboši u noći“ davan Je 1923 na svim nemačkim pozornicama ı dobio je najveću nemačku nagradu za dramu, Kleistoou nagradu. Maz Reinhardt angažovao ga Je za reditelja u Nemačkom pozorištu u Berlinu. Metodično se ba-

oo kopijom engleskih komada iz dana Je skih komada, zatim Je napisao ı isgeo ser

lisavete, kao i koptijom španskih i kine-

Ju sgojih dela, koja su, počev od „,Dret-

groschenoper" | „„Slepačka opera“), izvođena u Schijfbauerdamm pozorištu u Berlinu. Sa Jednom grupom mladih glumaca radio je na izgradnji epskog pozorišnog stila. Učestvopao Je i u Piseatorooim pozorišnim eksperimentima. Za njega Je napisao „Dobri vojnik Šeejk" po Hašekovom, komadu.

Ža Internactonalne muzičke s

MMohagoni" (muzika od Kurt Weila);

saradnju radia i škole (Muzika od Hi

večanosti napisao Je i inscenirao 1997 929 „Let Lindberga" poučni komad za ndemitha ı Wela)\ ı , Badenski poučnrt

komad" {muzika od Hindemitha). 1930, u okviru Beplinske muzičke sedmice, izpođena je njegova mala opera za decu „Der Jasager" {Onaj kojt kaže da), (muzika od Weula). Iste godine davana Je i „Die Massnahme" {Mera), poučni komad za radničke horope, (muzika od 'EKislera).

Za radio Je spremio „Mann ist Mann“ (Čovek Je čovek) ı „Steta Jovanka sa klanice“. — Napisao Je scenario za film „Kuhle Wampe".

Pre 1933 objavljena dela:

„Dobošt u noći“, drama, „Život kralja Edvarda II“ istorijski ep, „Baol“ dramatska biografija, „U gustižu gradova“, pozorišni komad, „Čovek Je čopek“ {Preobražaj nosača Galy Gaya u gojnim barakama u Kilkor\ komedija, „Augsbup-

. ški soneht" u pripatnom izdanju. Od 1930 dotada napisanih dela pod zajedničkim

počeo Je s publikacıpom većine spojih naslovom, „ Persuche" (Eseji). U toj

sbirci nalaze se i noge stvari, kao „Dreigrosechenjilm“, „Majka“ {po Gorkom) s muzikom Kıslera, „Priče iz Repolucije“ dd.

Posle 1933 objavio je: „Dreigrosehenpoman" u 4mstepdamu, „Lidooi“, pesme ı horovi" u Porisu, „Pet teškoća pri pisanju istine“ (zbirka eseja\ u Pa-

PISU, „Okrugle ı duguljaste glave“

(jesootta bajka, s muzikom Kislera\ u Lon-

donu. Poslednje delo mu je „Puške gospođe Karar“, drama o španskom ratu, čija Je premijera prikazivana 16 oktobra 1937 u Parizu.