Nova Evropa

joj otseče ruku i vrati je natrag njenu bratu, poziva drugove, te одlaze poljem širokim, ;

Zbog ovog strašnog svršetka, moglo bi se zameriti izboru baš ove pesme, »Marko Kraljević i sestra Leke kapetana«, za prikaz srpskih narodnih pesama uopće; ali je ona tako apsolutno lepa kao umetničko delo, i, još više, udružuje u sebi tako razne dobre osobine i lepote, da je s tehničkog gledišta neobično pogodna da posluži primerom, Ko je pročita, uveriće ga ona više nedo išta drušo da su srpske narodne pesme nešto sasvim jedinstveno, Ima u njima пебеб — nazovite ба primitivnom snađom ili jedinstvenom fehničkom veštinom, kako vam god drago — što apsolutno osvaja, što nas odvodi u jedan potpuno realan i odredjen svet, u svet pred kojim se sve što nas okružuje pretvara o čas u skloništa za patuljke, silna i sivkasta, jer smo i nehotice prinudjeni da ih poredjujemo s onim džinovskim srazmerama i elementarnim bojama.

F. Foster.

Белешка,

Једно важно ленарско откриће.

Доктор Гргурина, лекар из Опатије, демонстровао је у интерној секцији лекарског друштва у Загребу, пре неколико дана, једну нову методу прегледања болесника. По аутореферату, метода је ово: према обичним физикалним законима, преноси се звук и на друго неко тело ако је ово тако грађено да се таласа, да трепти, као и прво тело; ако, например, над јетрима изазовемо какавгод шум (таласање, трептање, титрање), онда ћемо тај шум, са првобитним његовим звучним карактером {Klangfarbe, timbre}, чути не само над јетрима него и над свима другим органима тела који су густоћом ткива једнаки или слични јетрима; а код болесника, осим тога, и над свима продуктима болести, где су околности напетости и титрања, једнаке или сличне онима над јетрима;

код здрава човека, дакле, над срцем, слезеном, бубрезима, и т. д-;

а код болесника, осим тога, још и над свима процесима у простору плућне марамице, чији је главни знак иначе перкуторна муклина, над гукама (Ештог), над повећаним жљездама у прегради (теdiastinum), Haj изливима осрђа (ремсата Не), над паранефритичним, субфреничним, периапендицитичним, перитонитичним, параметритичним ексудатом, и т. д. Звук се производи, по овој новој методи, на три начина: глађењем, тудкањем (пљескањем), и ударањем метала о метал (или минерала о минерал). И то је, укратко, све. Имали смо прилике да се практично и лично уверимо о генијалности и једноставности оваког претледања. Оправдана је нада, да је овим открићем и на медицинском пољу наш човек стао у ред великих научних испитивача, Др. Л. Поповић.

400