Nova Evropa

по појачаној функцији преузме задаће целине. Провинцијалне наше тежње не зависе само од нагомиланог интелекта и од моралног расположења и спреме, него их ћудљиво и неурачунљиво води углавном један лош материјализам. Тај материјализам, — уосталом несамо код провинцијализма, већ и код племенскога надијонализма. где га има, — игра главну улогу, и то улогу нечега идеализму сасвим супротнога. Казати за њ сепаратизам, значи рећи исто! Племенски је сепаратизам егоизам буржоазије и капитала, подузеће ситих појединаца и ситих група, чији се материјално-егоистични интереси у идеалу означеном узвишеним и светим најбоље и најситурније остварују и чувају. Може се дакле мирне душе рећи да, је и племенско и нацијоналистичко код нас пре свега капиталистичко. Свето лудило треба да једе, и то мора да се плаћа. Рачун капитализма, је свирепо прост и јасан: треба дерати кожу под идеалним геслом, и невољи несрећног човека дати узвишену одушку. Колико милијонара има данас међу »народним« људима :

Речи о племенском и народном судару, о борби свести, о сепаратизму јаких, изграђених, културних, друштвених индивидуалности, јесу шупље фразе, бев значења, живота, и снаге. Њима може да верују и њима могу да, се заносе недозрели младунци. Оно што влада. и држи узде у рукама, то је буржујски капитал, а ако постоје судари борбе, то је условљено капитализмом. Јаку позицију Загреба у погледу покрајинском чине углавном безбројне банке. Нашто онда варке са народним или племенским свестима, кад их можете обртати сваке недеље куда хоћете. Човек душе је данас згажен, човек новца. је бог, и код нас још више него другде.

Перспективе су, с те стране, суморне, тешке, жалосне, мало не очајне. Организације верске води прни мрак. Организацију државну тресу вихори и олује толико, да се све оснива на, трајању и на срећи. Организација интелектуалних нема, — јер нема доста интелектуалаца. Организације радништва и сељака тек су на почецима. Постоје једино бевглаве, анонимне, провинцијалне масе, — пусте пољане као степа, по којима се шири и шепури хајдук капитал. Њихова, је застава данас нацијонализам. Проблем је у томе, да му се застава. отргне ив руку, те да за њоме ступају чете идеалиста, организатори гладних, сиротих, поштених маса, људи врлина и храбрости и морала. Извор нади је у добром материјалу маса, и у по жртвовности добрих појединаца, који ће се удружити да их орга-

низ Ују. | i

Ideologija i ideolozi seljačke klase, (Mojsije Tolstoj _—_Hrišćanski socijalisti_Stj. Radić) | Ти

Renan slika kulturu Solomunova doba ovim bojama: »Njegovi savezi i religijozna trpeljivost, njegov velelepni saraj s porodicom

164