Nova Evropa

koje su ekonomski uhvaćene za gušu, i s krikom jednog vidovitog očajnika otkriva nam osnovno zlo — Velikog Meštra sviju hulja,

'G. Krleža piše jezikom i načinom koji je lako razumljiv za svakog, Makoliko bila stvar neobična i gruba, on ne preza pred njenim opisom, On nam ne daje samo boju, zvuk, oblik, ukus; ne nebraja samo količine; ne meri samo veličine; njegove slike ne pokazuju samo kožu već i krvna zrnca-pod kožom, i sve nevidljive užase koji se tamo odigravaju. On ne iznosi samo pojavu već i suštinu predmeta, Njegov stil nije onako naduven i svečan, kao naprimer Miltonov, čije opisivanje znači nejasno nagoveštavanje 1 samo ima značaja za one koji su upućeni u stvar, ili koji mogu da naslute suštinu, Treba samo uporediti opis bolnice u »Izgubljenome Raju« sa opisom bolnice u »Smrti Franje Kadavera«, pa odmah osetiti svu razliku izmedju spoljašne ugladjenosti odličnog sledbenika latinskog duha, i neslućenih dubina mrgodne i tek probudjene slovepPske duše,

Ali ono što je glavno kod G, Krleže, to nije sjaj njegovih rečenica, zaobljenost i gipkost njegova stila, i obilje njegova rečnika, Sve ovo služi mu samo kao sredstvo da otkrije jedan problem — čudovište koje preti da posisa srž i pomuti dušu mas4. I pri ovom poslu on postupa sa bezobzirnošću jednog slovenskog nihiliste: u divljem naletu, on je izlio sav jed, svu žučnost, i jednu nadprirodnu gadljivost, nad svima izvrnutim i odvratnim »vrednostima« sadašnjice, u kojoj je čovek srca zdažen a čovek novca Bog, I baš danas, kada se po zagrebačkim konventiklima i krčmama proglašava »sveto« plemensko besnilo kao stvarna činjenica života, on je gvozdenom logikom jednog slobodnog mislioca i istinskog rodoljuba zgnječio svu tu parazitsku dijalektiku ћајдика-Карнаја, 1 ирапа-тодођиђа, Krajnje je vreme i bilo da tresne jedna snažna pesnica i zatraži: da prestanu jednom u zemlji sukobi »rasnih« mentaliteta, i da umukne freštanje premnogih »plemenskih« i »narodnih«-kultura ,..

Socijologija zna za tri tipa nacijonalizma. Prvi se tip javlja u vidu rodjačkogč komunizma: fu su članovi vezani kako zajednicom krvi tako i zajedničkom kulturom predaka, U drugom tipu, naciju ne.čini krvno i kulturno jedinstvo masa, već samo Je dinstvointeresa gospodarske klase koja komanduje masama i živi od njihova rada, Treći tip predstavlja socijalističko društvo, koje ponovo spaja sve saplemenike u autonomnu nacijonalnu celinu, Za razliku od prvog tipa, ovde naciju ne čini samo zajednički jezik i postanak, već i zajednica vaspitanja, rada, opšta upotreba kulturnih vrednosti Prvi tip nacijonalizma jeste komunistički, drugi spiritualistički ili šovinistički, a treći je racijonalistički nacijonalizam,

Neosporno, G. Krleža je prvi jugoslovenski književnik koji je, otvoreno i smelo, otkrio preteći uzrok akutne krize jugoslovenstva, ukazao prstom na povampireni šovinizam 1 па sve pustošne strahote tog spiritualističkog nacijonalizma. Meštar sviju hulja, anacijonalni kapital, sedi u Zagrebu (hulju u Beogradu pok. Skerlić je nazvao

439