Nova Evropa

da on imade svrhu sam u sebi, bez obzira na prilike života, Ali procena školskoga rada ne sme biti toliko procena samih predmeta, koliko procena duha koji vlada obukom, 1 najbolji, i najživlji predmet u rukama suhoparna školnika postaje mrtvim balastom, dok opet najapstraktnija nauka, kad se objasne tanane niti koje je vežu s onim žto zovemo život, postaje živim elementom u razvoju duha, Problem reforme škole, specijalno srednje škole, nije dakle toliko problem izbora predmeta, njegove uporabljivosti i savremenosti, već Je to u prvome redu problem duha koji u njoj vlada, problem njezina unutrašnjegđa života. -

Humanistička gimnazija stoji prva na udaru pobornika похоба, takozvanog praktičnoća uzgoja, — a upravo ta dimnazija pokazuje ponajbolje, što znači duh škole, a što sami predmeti, Predmet, k u ltura, koja po svome sadržaju, po svome postanku, stoji najbliže životu, postala je u toj školi nečim što je najdalje od života, Nigde nije kultura bila tako neposredan, spontan odražaj života kao u Grka, — a nigde, nijednoga predmeta obuka, nije se foliko udaljila od života kao baš kod klasičnih jezika i književnosti! Mesto života. umetnosti, kulture — aoristi, nepravilni glagoli, biografije, a mesto prodiranja u psihu naroda i njegovih tvorevina — sumrtvo, beživotno prevodjenje rečenica, Filologija, zapravo tek pomoćna nauka, istisnula je sve ostalo, — Ova činjenica, a ne prigovori praktičnih sitničara i obrtnika, odlučna je, jedina koja čini da obuka u klasičnim jezicima znači danas doista golem potrošak vremena i energije u ništetne svrhe, Nisu dakle krivi predmeti, nego duh škole, pa neće ni nastati nikakva bitna promena, dodju li mesto ovih predmeta drugi a način obuke ostane isti,

Duh današnje škole, to je neki mrtvi formalizam, šablona, monotono nastavljanje istoga posla iz godine u godinu, bez prave svesti o cilju, Današnja škola ne uzgaja, nego drži nekoliko ćodina u zaptu decu u najvažnijem dobu razvoja, Ona svoje pitomce napunja znanjem, bez obzira nato da li će to znanje postati sustavnim delom njihove duše, te ni rezultat celoga školskoga rada, uzet kao celina, ne odđovara ni izdaleka svome osnovnome cilju : stvaranju čoveka, Pojedine nauke vrede za školu onoliko koliko su kadre da pruže učenicima jedan deo, Jedan isečak života, promatran s odredjene tačke gledišta, u prvome redu s obzirom na ukupan poled što će da učenik dobiti iz svih nauka zajedno, Medjutim, ako već pojedini predmeti prelaze u mehanizam i šablonu, kao što Je to slučaj u današnjoj školi, onda je prirodno da je uzgojni rezultat pojedinoš predmeta minimalan, a uzgojni rezultat svih školskih predmeta zajedno: tugaljiva konstatacija, da čovek disponira s hrpom znanja s kojim ne zna što da započne, koji kao mrtav balast pritiska njegov duševni život,

(Klasični jezici, zato što nemaju neposredna dodira sa savremenim životom, samo najviše udaraju u oči, No, uzrok nije u njima, jer, i obuka u ostalim, modernim, stranim jezicima i literaturama, dovodi do istih pojava, na pr, u nemačkom jeziku; dok obuka iz

423