Nova Evropa
јава, јасна и приступачна, свима нама, те је излишно подкренљивати је примерима. - _ 5 -- o _-
· __У срећнијим земљама, у којима су многа друштвена, питања, одавно решена, и сређена, у којима, се нега, васпитање, и јачање детета, много више цени и унапређује, у тим земљама и дечја, игра, заувела је много видније место него што бисмо ми могли и замислити. Изнети рад по свима тим земљама, било би дуго и немогућно, али ћемо ипак споменути и навести неколико примера, који су доста, маркантни да створе приближну слику о величини покрета. за дечју игру. -
Велики број људи запослених на овоме пољу, и богата. литература на свима језицима, величају значај дечје игре, истичу је као нешто неопходно, као нешто насушно за напредак и до-. бро детета. Они кажу: »У игри дете јача свој интелект, карактер. морал, и своје нејако тело«. Игра, је, веле, чаробан свет детета, игром се учи пажњи, стрпљењу, истрајности, размишљању, иницијативи, самопоуздању, и брзом решавању ствари, у игри се учи слушати и заповедати, друг другу веран бити и истину бранити. У игри престаје разлика сталежа, настаје једнакост, слобода, братство. Затевањем телесних и душевних мишића, и снага потиче се частољубље, постизавају се чуда од јачине и окретности. У игри се буди одважност, гвоздена воља, израви савршене дисциплине; више свега, развија, се индивидуалност. Какво је дете у игри, такво ће бити у животу; игра, је мерило његове слабости и његове јачине.
У дечјој игри је најдаље данас одмакла, Чешка; она. је Атина и Спарта, и можда, још више за, телесно јачање. Које видео соколскеслетове, које осетио њихову величину, тај ће наћи да је чешки соколић пун споменутих врлина. Да је у Чешкој на истој висини и васпитање домаће и школско, као што је соколско, онда би се на малога, Чеха, могло показивати као на узор детета.
У Великој Британији је раширено такозвано скаутско васпитање деце. Један систем врло подесан, врло примамљив за децу, и врло користан. Колики су његови резултати, довољно лепо се види ако се спомене, да је ова замисао Ђенерала Баден Паула, досад освојила тридесетитри државе. Зашто Британија заузима прво место у погледу телесног васпитања, нека објасне, место многих, само ова два примера: једна школа у Винчестру имала. је у месецу мају 15 дана посвећених чисто игри и гимнастици, осталих 16 дана. другом учењу, а месеца јуна још више: 17 дана игри и гимнастици, а. само 13 науци: град Лондон је још пре двадесет година ставио публици на, расположење 6700 игралишта само за крикет, и 1003 за, лоптање. Колико ли их има данас“ У британским школама, пре ће бити школе без учисне нето без игралишта; сваки професор; ма које струке, мора да има испит из игре и гимнастике, :
· Тако је у сређеним и срећним земљама, док је код нас ово питање тек у повоју. Несамо да нема људи који би се њиме занимали, већ нема ни људи који га познају, који би га подигли, унапредили, и дали му место које заслужује. Школе, које треба да су прве да
241