Nova Evropa

прихвате дечју игру, прве које у своме програму треба да ставе на, исту висину телесно као и умно и морално развијање и. ваститавање, те наше школе за игру и не хају — њих ова дечја потреба, много не занима; ва њих је главно, да дете научи да чита, пише, и рачуна, и да зна неколико страних речи. Да ли ће дете изаћи из школе бледо, заморено, са упалим очима, млитавим рукама, и с трбом на леђима, то је све за њих споредно, — не долази у обзир. Веће скупине исто. Општини, например, исто тако није много стало за њену децу. Где су игралишта, где су паркови, где је једно само предузеће у коме би се нешто учинило за дете, за његову игру, и за његово развијање 2! и

Међутим, и најобичнија, хигијенска правила и погледи на, телесно здравље јасно говоре: једнострано умно развијање без упореднот мишићног рада утиче штетно на. целокупни дечји организам, смањује му отпорност, и у опште слаби здравље. »Кретати се мното, — вели Мантегаца, — значи живети много, или још боље, значи живети много и добро; мало се кретати, значи имати зарђалу машину у којој точкови шкрипе, значи спречавати природну бујност живота, значи имати мало здравља и мало снаге, та два највећа. блата. на свету.« Несразмер између мозта и мишића права је мора ва. децу; то је црв који подгриза корен здравља, и снате наше деце.

Крајње је време, стога, да се на. дечје игре обрати много већа, пажња; крајње је време, да се деци пруже соколане и игралишта, на којима ће, после заморног и досадног умног рада, разиграти своје тело, заруменити своје образе, оживети умне погледе, на којима ће се до миле воље наиграти и наскакати и презнојити. То дајте нашој деци, јер им је то данас потребно колико и хлеб свакидашњи. Велимир Поповић.

Podmladak Crvenog Krsta,

Stavljamo na početak dve tri napomene iz istorije ovofđa роkreta, Za vreme rata imali smo, s ove slrane Save, veliki + opći narodni rad oko zaštite decey u prvom redu oko dece bez roditelja, ili dece sirote, te dece iz gladnih krajeva, Povod tome radu bio je očigledan i jasan, a cilj prost: nahraniti, obući, smestiti decu pod krov, Što je sve učinjeno, i s kakvim uspehom, biće sigurno s vremenom obelodanjeno, Ali je za-nas time otkriven problem zaštite dece, ı polako je ušao u našu svest, Kao ideološki nastavak ovoga i ovakog rada, može da se uzme i onaj deo iz predloženog ustrojstva ujediпјепоба Sokolstva, krajem 1918 godine, koji govori o organizaciji morala i mobilizaciji celokupne narodne inteligencije, Plan je bio, obrazovati od članova radenike, u selu podići pobratime, dati u državnu službu dobrovoljce, a decu, naraštaj i podmladak, sakupiti u male četnike, Tu stoji: četnička se odeljenja udružuju u svrhu me-

242