Nova Evropa

угљеници већином својина »Трбовљанске угљенокопне дружбе«, која продуцира у својим угљеницима дневпо преко 800 вагона угљена. Од укупно продуциране количине угљена у Словенији примиле су жељезнице 7,8 милијона а, или 56,27%, а остало је употребљено у индустријско и друге сврхе. Од осталих рударских предузећа треба споменути оловни рудник »Межица« »Плибершке рударске уније«, који је у новембру 1921 постао CBOjHHOM »The Central European Mines Ltd... У целом је израђено 60.000 тона оловне рудаче, у вредности од 40,000.000 круна. Вредност про= дукције талионица — што се налазе у Цељу, Литији, и у Жерљаву износила, је, у лето 1921, 66,58 милијона круна.

Иза монтанске индустрије требало би споменути пре свега индустрију жељеза и челика, индустрију стројева, те разне индустрије жељезних продуката и оруђа. Највеће предузеће у тој грани јест »Крањска индустријска дружба«, са седиштем У Јесеницама, која има своје високе пећи у Шкедњу (Зегуоја) код Трета. Услед промењених господарско-политичких прилика дошло је то предузеће, као и већина друге индустрије, у врло тежак положај: високе пећи у Шкедњу мирују већ малоне од самог почетка ОСветскога Рата, те су биле иза. преврата, предате у закуп талијанскоме конзорцију »Илва«. Наше творнице жељеза, исто као и челика, имају да се боре с великим потешкоћама при набавци сировина и прометних средстава; њихов је рад редуциран на ', односно +/; ранијег посла. Индустрија. стројева, која не ужива, апсолутно никакве царинске заштите, имаде у борби противу старе и добро развијене аутријске и немачке индустрије врло тешко стајалиште. Познате творнице жељеза у Јесеницама и у Равном, које су пред Рат експортирале своју робу у све крајеве света, у Јужну Аморику, Кину, Индију, итд. имају сада да савлађују на унутарњем тржишту велике неприлике. За те, као и за све друге гране наше индустрије, главна су запрека лош саобраћај, те је преко потребно да се уреде жељезнички промет и жељезничка тарифа, нарочито са источним покрајинама наше државе. 5

Индустрија грађевинског материјала почела је опет да ради, након многогодишње стагнације, прошле године, и била би у могућности да продукује за Хрватску, за Загреб, и за обновну делатност У Орбији, нарочито за Београд, знатне количипе материјала, да је у томе не спречавају прометне неприлике. Жалосно је, да ни сви аполи меородавних словеначких господарских корпорација нису наишли на разумевање код одлучних фактора, и да Министарство Саобраћаја досада. није ништа првдузело да доскочи овоме стању, које се дуго не може држати.

Наша млинарска индустрија, која на Горењском употребљује водену снагу, а у Цељу и Марибору ради на пару, дошла је такође иза преврата у веома незгодан положај. Под Аустријом је она уживала знатне тарифне погодности, које су је штитиле од конкурепце пештанских и подунавских млинова. Наша им железничка управа тих погодности није признала, млинови су одрезани од житних центара Војводипе, но могу се служити речном пловидбом, тако да им је услед тога пословање сведено на најмању меру, те не могу ни издалека, искористити дели капацитет својих уређаја. +

87