Nova Evropa

Radić, kojemu se једпа jedina stvar ne može prebacili: da je ikada izneverio seljaka, naljutio se tada iskreno na »BSospodskoša« političara iz seljačke Srbije, i prekinuo je s njime dalje razgovore. On je, povredjen u svome unutarnjem odnosu prema seljaku, više slutio, пебо 560 је хпао, šta upravo misli Stojan Protić, Ostali političari u Zagrebu. »gospoda«, naravno da mu nisu mogli zameriti ovaj gest, jer da nisu razumeli Oni bi videli ko je Stojan Protić, tek da im se ispumila želja, da on dodjie na vlast, te da su mu pomogli podeliti zemlju na veće oblasti i avtonomije, Srećom i za njih, i za mas, i za Protića, do toga nije došlo, jer je Stojan Protić umzo. Tako su oni ostali u uverenju, ili u iluziji, da je s njime umro jedini današnji srbijanski političar koji Je mogao izmiriti »Srbe« i »Hrvate« i spasti situaciju; a Stojan Protić Teđao ie u Srob počašćen nesamo kao jedan od najvećih političara radikalskih i srbijanskih nego ı kao jedan od retizih državnika jugoslovenskih. Mi mu rado priznajemo tu slavu, i ne bismo pozavideli na njoj ni drufđim našim državnicima njeSove Seneracije, kad bi samo hteli da je steknu na isti način, с

Ekonomski pregled,

Jedan paragral Finansijskos Zakona za godinu 1923/24.

»Ovlašćuje se Ministar Trgovine i Industrije, da na teriforiju braljevine Srba, Hrvata, i Slovenaca, izuzetno od postojećih zabona, može jedino davati odobrenja za podizanje indusirijalnih i fabričbih preduzeća. Мо ха ?abrihe spiritusa i barata za igranje pofrebna je saglasnost Ministra Finansija.«

(S 123 predloga Finamsiskog Zakona za 1923/4.)

Finansijski Zakon, kao neki pandan samog budžeta, morao bi da sadrži samo ono što se striktno odnosi na sprovodjenje samog budžeta. Za i posle Rata, kad parlamenti nisu imali toliko vremena da se potanje pozabave raznim zakonskim predlozima, neke uredbe, koje su bile neodgodive, proturivane su s pomoću finansijskih zakona. Kod nas, medjutim, izgleda da je obratno, jer je daleko više uredaba protureno s pomoću finansijskog zakona nego što ih je bilo u parlamentu iznesemo u vidu posebnih zakonskih osnova. Proturivanje takih uredaba putem finansijskog zakona ima to preimućstvo, da se daju lako provesti. S pomoću finansijskog zakona dadu se sa par glasovanja proturiti na 50 do 60 raznih uredaba, za koje bi, kad bi se redovnim putem predlagale parlamentu, trebalo mesecima vremena ı bezbroj glasanja. A budući da se finansijski zakon, ili predlozi o budžetnim dvanaestinama, odobravaju po Srupama, to se često jednim jedinim glasanjem odobri po nekoliko uredaba, koje su medjusobno često sasvim heterogene, Usled toga, kako smo već imali prilike istaći, u finansijskom zakomu, ili u predlozima o budželnim dvanaestinama, kod nas

424