Nova Evropa

Rajfajzen, Obojica su bili protivni državnome mešanju, i obojica su na prvome koraku proklamovali: »Dalje od državne kasel!« Državna je kasa državna kontrola, a državna kontrola znači uništenje samoradnje, samostaranja, i samoodgovornosti — uništenje stubova slobodnoga privrednoga udruživanja ,...,

Razume se, da se ovo gledište s vremenom u nečemu promenulo; ali ja ovde iznosim ono kako je na početku bilo, Prvo тадтибатзђуо na selu niknulo je dakle mimo volje državne uprave, razvijalo se pod stalnom sumnjom organa vlasti, i izazivalo je dugo surevnjivost svih onih koji su smatrali da neko vredja domen njihove kompetencije ako radi privatno, kao slobodan gradjanin, na istome polju. Trebalo je da nastanu još veće medjunarodne agrarne teškoće, trebalo je da zadrugarstvo pokaže svoju moćnu i blagotvornu akciju, pa da i državna uprava uvidi, da ona nije kadra učiniti ono što je kadro učiniti zadrugarstvo, i da zadrugarstvo ponajbolje dopunjuje državnu akciju, pomažući i podižući opšte blagostanje u zemlji, Po sebi se razume da je ovome okretu na bolje vrlo mnogo doprinelo i proširenje prava političkoga glasa, kroz koji je onda državna uprava stalno dobijala .opomene radi svoga nesavremenoga i štetnoga držanja, i zadrugarstvo je počelo osećati nov, povoljniji vetar sa strane odakle ga je ranije led bio,

Valja, medjutim, reći nešto i u opravdanje ondašnje državne uprave, Pojava zadrugarstva morala je u prvo vreme ulivati podozrenje u onih koji smatraju da im je dužnost da brane državu, Prvi propovednici zadruga unosili su poveliku dozu utopizma u svoje propovedi, Robert Oen (Robert Owen) propovedao je [pa i stvarao) osobite komune, koje su imale, po njegovu verovanju, da zamene napokon državu, Njegov jednovremenik u Francuskoj Furje (Čharles Fourier) propovedao je takodje jednu vrstu komuna, koje su takodje trebale да огбаnizuju mase i društvo bez »državnoga nasilja«, Kabe, pa i svi dalji sledbenici, shvatali su zadruge kao metod novoga društvenoga uredjenja, koji ima da zameni silu i da uputi društvo novim putem dobrovoljnoga upravljanja, Nije potpuno čistih pojmova bio ni sam Rajlajzen, kada je u svoju zadružnu koncepciju primio ideju Francuza Bišea (Buchez), o obrazovanju jednoga naročitog lIonda, koji se neće nikako deliti, ali koji će poslužiti kao materijalna podloga za novo organizovanje društva, za izbegavanje privatne svojine, za stvaranje društvene, kolektivne, materijalne osnove, na koju se nikakvo individualno pravo polagati ne može, To je još bilo vreme prvoga |шапја ро neograničenoj oblasti socijalnih sanjarija, vreme daleko ispred Darvina, Marksa, Konta, i drugih, vreme Када se o socijalnim pojavama još nije sudilo objektivno i naučno, i kada je svaka таmisao, već zato što je izgledala pravična i primamljiva, izgle-

259