Nova Evropa
Наш лучки проблем.
Од Сушака низ далматинску обалу, па све тамо до Бара, нема скоро већег приморског места које не би аспирирало да буде једним од наших главних излаза на море, Чак и неке увале, које нису ни насељене али које имају згодно пристаниште, дижу глас да би се из њих дала учинити велика лука, која би била у стању да савлађује добар део нашег прекоморског промета. Јасно је да се свим тим захтевима нити може нити треба удовољити, Несамо из финансијских разлога, будући да би уређење и подизање оваких лука тражило износе који иду у милијарде, већ чисто из обзира према нашој привреди,
Лучки промет мора бити што више концентрисан, Једино ако је могуће у једној луци обавити веће транспортне трансакције, пароброди ће пристајати уз такове луке, Пристаниште,
ило оно макако згодно заштићено од природе, или с помоћу технике доведено у положај да савршено функцијонише, остаће пусто, ако пароброди који би евентуално могли ту пристајати не налазе довољно робе за укрцај, или ако у тој луци немају шта да истоваре. А што једна обала има више лука, те што је промет више расцепкан, утолико је мања вероватност да ђе пароброди који туда пристају моћи обавити веће трансакције, амо ако је читав промет концентрисан на једном једином месту, он ће привући толико пароброда да ови опет својим пристајањем омогуће везе са осталим, ближим и даљим, лукама. Да не може дакле бити довољно посла за све наше луке, тако је јасно да о томе не треба даље трошити речи, ту, као нигде где је реч о привреди, сентиментални обзири не помажу, и нема нарочитих разлога да се једно или друго место мора по сваку цену фаворизирати, Раштркан промет утиче на могућност повољних веза, а услед тога и на скупоћу подвоза; позната је ствар, да су подвози до оних лука за које су пароброди сигурни да ће наћи утовар и за повратак далеко повољнији и јефтинији него за луке за које та могућност не постоји,
Ако погледамо, с те стране, друге државе, редовно ћемо видети да се свуда настоји, да се подигне једна велика лука, а 0 осталима се не води велика брига, Једино где су посебне географске прилике таке да једна држава има излаза на два или више мора, или се изливају у исто море више великих пловних река, које већ саме доприносе развитку једне луке, имамо по две или и више лука, Француска фаворизира углавMoM [е Науте и Магвзе ез, и не пада јој на ум да поред њих, и у њих'вој близини, потпомаже развитак других лука. Италија, на страни Тиренског Залива, подиже само Ђенову, а од
99