Nova Evropa

njegovih načelnih protivnika i protivu mjegovih ргофећфога i pobornik4 iz ličnih pobuda, U vašarskoj vrevi našeg javnog života, u jagmi pohlepnih i častoljubivih prosečnih mozgova i nižih moralnih instimkata za položajima i novcem, mi se povlačimo još malo dublje u pozadinu, ili bolje: penjemo se još više iznad domašaja svakidašnjice, da bismo lakše pregledali šta se radi i kuda se stremi, te da bismo — nepriznati, ali slušani ucrtavali prave puteve i odredjene pravce u planove i putokaze naraštaja koji pristižu,

Da li je neskromno ovako govoriti? — Bilo bi neskromno, da su prilike normalne i da se svako nalazi na svom mestu, Ali ovako kako je, kad su se lažni proroci rastrčali po narodu trubeći slavu i propovedajući kult samozvanih mesija, i kad nadrineimari grade narodnim movcem panteone za sebe i svoje neslavne sadrugove, nije nimalo preteramo reći, ono što niko ne može osporiti, da smo uvek išli istim pravim putem, i da smo oduvek zali jasno šta hoćemo, pa da i drugima, koji vrludaju i krivudaju i posustaju, možemo mpokazati šta treba raditi i kuda treba ići, odnosno šta ne freba raditi i otkuda se treba vratiti Ne možemo dopustiti da nam G. Radić i dalje soli pamet svojim neukim teorijama o tri naroda; alo smo ga dosad strpeljivo slušali, to je bilo za nevolju i za ljubav opšte stvari, u očekivanju gde će se zadržati, Sad pouzdamo znamo, da je on samo jedam diletant i polihistor, koji nema ni sposobnosti za udubljavanje u stvar mi stalnosti da pri istoj misli istraje, — potrebno je dakle, da on od nas, koji to bolje znamo, čuje kako stoje stvari i u pojmovima i u teoriji, te da ih onda, kao praktičan političar, pokuša primeniti na delu. Isto se tako ne možemo upuštati u dislcusiju o narodnom jedinstvu ni sa G. Pribićevićem, kad znamo da njemu nije stalo toliko do čistih pojmova, i do njihove dosledne i pravedne primene, koliko da se posluži rečju da bi prikrio lične i sitne motive za kojima se povodi, A ponajmanje možemo pristati ma ozbiljan razgovor sa radikalima i njihovim vrhovnim vodjom, koji više, ni forme radi, ne ističu ideje kao vodilje u svom radu, već otvoremo teraju politiku za ljubav politike, ft. j. za ljubav vlasti i prvenstva nad ostalima na svima poljima javnog i privainog života, Mi ne tražimo, i nećemo, s njima kompromisa, i stoga smemo da kažemo glasno i jasno, da ceo svet čuje, ono Što oni dobro znaju i osećaju, da smo bolji od njih i da smo spremniji od njih, Neka se oni nose i teraju, i neka se kolju medjusobno kao žuti mravi, u političkoj areni, za sitnu paru i lične imterese; ali ne damo da sipaju narodu pesak u oči: da i njih vode načela i unapred smišljeni planovi, ili odredjeni ciljevi, to ćemo im mi pokazati i odrediti, besplatno i bez neposredne veze sa njima, Jer mi nismo ni farizeji koji uzimaju Jugosloven-

2