Nova Evropa

vrednost dečje psihologije ne sastoji se u tome, da nas upozna sa jednom ili drugom činjenicom o deci, ili o sastavu deteta kao potpunog bića, nego da nas upozna sa samim tokom rastenja jednog ljudskog bića, sa onim što ga pomaže i sprečava, što ба unapredjuje i zaustavlja, i kako se ti rezultati proizvode. Otuda rezultati proučavanja osobin4 koje dete stekne u toku svog razvića, pod uticajem stvarnog života i vaspitanja, i koji se menjaju, mogu često biti presudni u pretresanju izvesnih pitanja gemeralne psihologije, Današnja psihologija deteta ima za objekt izučavanja nesamo гапо уеб i pozno detinjstvo, psihičko razviće defefa nesamo u porodici nego i vam nje, naročito u školi; najzad ona uporedo posmatra to razviće i razvitak mladića u doba puberteta i adolescencije, Uspešnim ispitivanjima genetičke psihologije umapredjuje se :opšta psihologija,

U Uvodnoj reči u prvoj svesci »Priloš4« naglašeno je da se, nasuprot herbartovskoj metalizičkoj psihologiji koja je ispitivala psihički život odraslog, damašnja naučna teorija vaspitanja mora zasnivati na sistemafskom izučavanju svesnih pojava kod deteta, Dete se kao objekt vaspitanja mora dobro poznavati, da bi vaspitni uticaji bili efikasni; ima slučajeva kad ni najbrižljivije vaspitne mere ne pomažu, zato što se duševni život deteta ne рохпаје Фоо по. По #06 рохпауапја пе дојам 5е samo s pomoću ођјек упов зрођабпјеб розтаћгапја : еКзрегштеnata, nego i umetničkim uživljavanjem i opisivanjem dečjih doživljaja, Oto Lipman je {u svojoj »Psihologiji za peda бобе«, 1909), izneo važnost dokumenata samoposmairanja i posmatramja izražaja psihičkog života drugih, koja pružaju produkti lepe književnosti; u odnosu na dečju psihologiju, on navodi Rusoa, Dikensa, Kelera, i druge, U delima nesamo strane nego i naše, naročito najnovije, književnosti ima dubokih zapažaja o psihičkom životu dece, koja se ne mogu naći kod mnogih profesijonalnih psihologa {kao što ima, razume se, i sasvim proizvoljnih apstrakcija i komstrukcija), Svakako je saznanje naših rasnih osobina neophodam uvet stvaranja naše kulture; a egzakbnim psihološkim ispitivanjem našeg deteta шђгласе зе, пеma sumnje, taj proces formiranja U Uvodnoj reči, G. Dr. D, Rajičić je jasno izrazio potrebu, da poznamo »naročito prirodu svoga deteta, deteta naše rase, našeg naroda«. lreba se upoznati sa dečjim svetom, »koji treba da postane svet odraslih, svet razvijenih, svet jakih, snažnih, poštenih, rodoljubivih i čovekoljubivih gradjana«., |

Nov. intelektualistički humanizam u psihologiji i vaspitanju oseća se dakle i kod nas kao moćna živoilna struja, koja ima da doprinese mnogo izgradnji naše nacijonalne kulture.

«

Slobodan Popović,

prolesor Učiteljske Škole [{Aleksinac'.

22