Nova Evropa

IZ ŽABLJE PERSPEKTIVE.

O gorostasni Prahovi, što preshačefe naše bare, Pabo fufnji zemlja pod vama!

DoP naše srce drhće i freperi od vašeg fopota, sunce fifra od dodira vaših neboličnih glavđ.

Kabo vam oči blješte negde u visini, gde žive samo oblaci, bele, mehuraste pene što se ogledaju u našim lokvama !

Krabovi, Prahovi, što oprezno gazile, Di ne volite intimnu draž našega blata, vi fužno ревеНтаје и Бојезпој suši,

i sahnefe, —

bedni bogovi što dodirujefe sunce,

a ne znale za radosti majhe zemlje,

Мештровићев „Победник“.

Граја и вика што се на Теразијама подигла око постављања Мештровићева „Победника" врло је карактеристична за наш менталитет и за наше прилике, поименце за наш Београд и данашње Београђане, па би већ ради тога вредело — како је неко и предложио — прикупити све изјаве и сва мишљења по овоме предмету, као „докуменат времена“, за далека нека поколења, Остављајући то доконијима, ми ћемо се овде задржати мало само на неким моментима који нас нарочито занимају. А пре него што уђемо у ствар, изложићемо чињенице, из аутентична извора, будући да су ове недовољно јасно и не сасвим тачно изнесене у јавност. |

Дакле, Мештровић је — после Балканских Ратова (1913) —, на изречну жељу београдске Општине, израдио модел за чесму (фонтану) на Теразијама, и поднео га је, са својим предлогом за израду Чесме, Суду Општине, који га је изнео пред Одбор Општине (на седници од 4. октобра 1913). Општински Одбор усвојио је предлог и прихватио нацрт, а под следећим условима; [. да Мештровић изради, за суму од Дин 120.000—, целу чесму, која би се имала састојати: 1) из велике бронзане фигуре (висине пет метара) са орлом, 2) из стуба на коме стоји фигура, са педесет бронзаних маски, 3) из велике камене шоље, са двадесет бронзаних маски, 4) из четири велика лава у камену, који носе шољу, и 5) из рељефа око велике

2