Nova Evropa
starstva priznao je iskreno koliko je korisno da postoji Opozicija, koja nije ni klikaška ni fanatična, Sa Jugoslavijom i Halijom potpisani su ugovori, A poznato je koliko G. Venicelos ceni kralja Aleksandra, Pregovori s Turskom napreduju, i pacilistički gšovori Predsednika Ministarstva o pomorskom programu Grčke učinili su najbolji utisak u Angori, gde G. Polihroniades, bivši grčki poslanik u Beogradu, zastupa Grčku. Prvi put u istoriji, turski poslanik u Atini prisustvovao je službi u atinskoj Katedrali, na dan stogodišnjice grčke nezavisnosti. Socijalne i ekonomske diskusije zatzele su mesto partijske politike i »politička kriza« prestala Je da bude naslovom u 16 altinskih dnevnika, Prestanak »revolverske« i senzacijonalne žurnalistike bio je u opštem interesu,
Naročita pažnja posvećuje se u Grčkoj sada saobračaju, Pre 1916, »stara« Grčka bila je potpuno izolovana od Zapadne Evrope, pa čak i od dela Jugoistočne Evrope, izuzev morem, Medjutim, sada je moguće otputovati iz Atine na podne pa biti u Beogradu sutradan popodne, Pisac ovih redaka video je poziv za otvaranje prve grčke železnice (1869), koja je bila samo 10 kilometara duga; sada Grčka ima 2638 kilometara izgradjene železničke mreže. Samo još nedostaje veza izmedju Makedonije i Epira, i bolja veza s Bugarskom, Kada sam prvi put putovao po Grčkoj, mnoga znamenita mesta mogao sam posetiti jedino jašući na mazgdi, po šest kilometara na sat. Sada se automobilima, koji su uvedeni od 1901, može putovati po velikom delu zemlje. Ništa nije toliko olakšalo saobraćaj kao automobili, u ovoj brdovitoj zemlji, gde je podizanje železnica tako skupo, Sada se mogu posetiti Delži u roku od dva dana, železnicom i automobilom. Turist može da otputuje iz Atine izjutra, i da dodje u Spartu isto veče, dok je kralju Gjordju ~ trebalo godine 1869 deset dana da učini jedan put od 400 km na konju kroz Peloponez. Lokalna električna železnica izmedju Atine i Pireja prevezla je prošle вофте 8,968,658 putnik4. Ovo nije čudnovato, kad se uzme u obzir ogroman porast Atine i Pireja. Godine 1870, Atina je imala samo 44,510 stanovnika; pri poslednjem popisu stanovništva (1928) ona je imala 452,919. S druge strane, Pirej, nekadanje napušteno pristanište, sada je postalo treće pristanište па Sredozemnom Moru, i broji preko 250.000 stanovnika, Kada se ovome dodadu predgradja Starog i Novog PFalera, Kalitea, Kifisija, i obližnja sela, — ukupan broj stanovništva Velike Atine ne može danas biti manji od 1,000.000, dok celokupna Grčka ima, prema poslednjem рор:зи, 6,204.684. А još nekoliko godina pre Balkanskih Ratova imala je samo 2,651.952.
Ža jednu zemlju koja se velikim delom sastoji iz otok4, te koja ima dugačku obalu, parobrodi su isto toliko važni kao i železnice. Jedan Englez (kapetan Frank Abney Hastings)
302