Nova Evropa

Zakon izričito zabranjuje Saveznim Rezervnim Bankama геeskontiranje i davanje zajmova na osnovu dionica, privatnih bonov4, hipotek4, i sličnih kreditnih podloga i ispravi, čija je vrijednost promjenljive naravi, Na nesreću, aktiva većine !г60vačkih banaka i štednih zavoda sastoji se u pretežnome dijelu baš od papira koji se ne dadu reeskontovati, odnosno unovčiti, kod Saveznih Rezervnih Вапака, uslijed čega su na svaku malo jaču navalu svijeta mnoge mače solidne banke prosto prisiljene da zatvore svoje šaltere, »National Credit Corporation« ima da preuzme ulogu prve pomoći i spasavanja onih zavoda koji se, pod pritiskom privrednih nevolja, momentano nalaze u melikvidnome stanju, i to zajmovima na pologe Које Savezne Banke Rezerva ne smiju reeskontovati, odnosno primati, Kapitalizacija ove novo озпоуапе centralne Кктедипе institucije sabraće sredstva u blizini od jedne milijarde dolar4.

Na sva ta uzrujavanja, mjere spasavanja, i dobronamjerne planove, skeptici i flegmatici odgovaraju upozoravanjem, da navala današnjih neprilika i metežiš nije nikakova novina za Ameriku, Već su se, kažu oni, više puta u istoriji ove zemlje, baš kao i danas, čuli vapaji zdvajanja i histerije, kojima slijede glasovi pokore i obećavanja, te dobronamjerne iako ne iskrene odluke skrušenih grješnika, No čim je oluja izvan dohvata ćutila, neobuzdami elementi ljudske naravi opet traže i dobijaju prevlast, zaboravljaju na prošle nevolje, i polagano ali sigurno grade osnove movih pafnja, Izgleda, tako, da je istorija vrlo rijetko, gotovo mikada, uspješnom poukom narodima, jer kažu isti ti skeptici i filozofi —, da nema ništa što bi bilo kraće od pamćenja ljudskih mas, ·

Ing, Alebsa Božić (New York City).

Америчке железнице и њихова борба за солвентност.

Развитак и продуктивну експлоатацију огромне површине Сјеверне Америке било би немогуће провести у краткоме року од стотину година (како је професор Пупин истакнуо у једноме од својих посљедњих дјела, »Тће Котапсе ог ће Масћше«) без судјеловања строја. Нарочитим оруђем америчких пијонирских предузећа била је локомотива. Диљем Деветнаестога Стољећа трасиране су жеље знице по сјеверо-америчкоме копну не толико зато да би спајале постојећа људска насеља и сједишта живахне индустрије, којих такорећи није ни било, колико да се тиме омогући продирање у оне географске предјеле који су, са

258