Nova Evropa

Гете у својој језгри типичан Немац, и да припада само Немцима. Други, нешто блаже нацијоналистички писац, Моло (Маћет уоп Мојо) сматра Гетеа оцем Немачкога Народа, који је умео да — на тинично немачки начин — удружи немство и човечанство. ·За нас је од нарочитог интереса било предавање пољског делегата, професора Вукадиновића, који је говорио о односу Гетеа према Словенима, те истакао нарочито и његово интересовање за нашу народну поезију. Иначе, његов је закључак, да су — међу Словенима. — Чеси понајвећма прожети Гетеом. Све ове говоре, као и многе друге, могла је Немачка да слуша и на радију. И свако друго важније немачко место дало је своје прославе. и имало је своје говорнике и предаваче. Берлински Универзитет, например, упутио је све своје главније наставнике да одрже предавања на тему »Гете и — «; дакле: литература, сликарство, музика, хемија, геологија, историја, биологија, право, астрономија, и т. д. све до: »Гете и метеорологија«. ПЕН-Клљуб у Берлину приредио је прославу на коју је позвао представнике разних ПЕН-клубова, да истакну односе својих културних подручја наспрам Гетеа. Гетеово родно место Франкфурт на Мајни дало је неколико изванредних приредаба, међу којима и смело предавање чувенога музичара и мисијонара Швајцера, који је рекао (отприлике): »Никада ми нисмо били даље од Гетеа и његових идеала; Гете нас је учио, како и на који начин да постане човек благородан, а шта ми данас чинимо>.. « А Биндинг, песник немачке душе, говорио је, да морамо настојати да оживимо Гетеа међу нама, да живи пуним животом, иначе смо мртви за све што је највеће и најузвишеније у нама. Треба споменути и предавање прастарога Макса Либермана, највећега живог сликара Немачке, који је изрекао дефинитивне речи о Гетеу као сликару (да је био ипак — дилетант). |

Наш Херман Вендл одржао је изврсно предавање на Социјалистичком Универзитету (у Берлину) »Гете и савременост«. Он је покушао да протумачи Гетеов однос према његовим феудалним господарима, под којима је министровао: Гете је служио као дворјанин, да би спасао своју личност, да би избегао ситним интригама и извукао се слободан из малених и преуских прилика ондашње Немачке. Иначе, Гете је наслутио и изнео, да смо сви ми у основи колективна бића, и он је био, мало те не, први немачки социјалист. Ако је дакле рат, убијање, и насиље нешто немачко (Вендл алудира на. данашње немачке радикалне партије), онда је Гете — најмање Немац од свих Немаца. Задубсти се у Гетеа значи, за њега, неудаљити се од земље, небежати од садашњице, У томе је смисао Гетеова рада

297