Nova Evropa

је било идеалом. После Рата створено композиторско дело Јираково је прилично опсежно и обухвата најразноврсније области. Ту се налази и сценска музика за неколико драма. Данас се Јирак задржава на мањим формама, али нарочито коморне композиције заузимају у целокупном Јираковом делу важно место. За име Алојза Хабе остаје везана тенденција неких чешких композитора, да се пређе од музике дијатоничке и хроматичке ка музици четвртотонској (бихроматичкој); тако је написао и четвртотонску оперу »Мајка«. Његов брат, Карел Хаба, написао је четвртотонску школу за вијолину. -

Најмлађа генерација чешких музичара, која стоји између 20. и 30. године, иде за извесним новокласицизмом, или настоји да одстрани сукоб који досад постоји између озбиљне и лаке, веселе музике, која је свима приступачна, употребљавајући модерна средства (»јахх«) или чак пародирајући романтичарску музику. Новокласик је Иша Крејчи, најозбиљнија појава међу младима, који је стекао име својом Касацијом за дувачке инструменте и који је мајсторску школу Витјеслава Новака апсолвирао »Симфонијетом«-дивертиментом за велики оркестар. Јарослав Jeжек је данас шеф »јагх«-оркестра у прашком Ослобођеном Позоришту, и у тој функцији пише музику за комаде глумаца Восковца и Вериха (»Фата Моргана«, »Острво Динамит«, »Север против Југа«, итд.), од које су неки одломци, који добро карактеришу Јежкову лаку и допадљиву мелодику, издани у Музичкој Матици. Е. Ф. Буријану опремио је Острчил у Народном Позоришту оперу »Пред излазак сунца« и балет »Фагот и фрула«; карактер пародије има његова »орепаабшћа« »Надрилекар«. Буријан је увео и рецитацију збора (»уотсе-Ђапа«).

Тако смо, бар у главним цртама, набројали чешке композиторе који су водили главну реч после Рата. Овај преглед могао би се лако проширити и другим именима, али и ово што је наведено мислимо да довољно показује мноштво и разноликост рада данашњих чешких композитора. Било би смело по овоме прорицати, каква ће бити будућност чешке музике; али се са сигурношћу може рећи, да чешка музика има здраве корене, те да и њено данашње развојно стање садржи много занимљивости. Чешка музика има да“ нас много истакнутих индивидуалности, и ако узмемо њих у обзир, можемо сматрати да је будућност чешке музике пуна лепих нада.

(Са чешког рукописа превео, Ј. Кршић.) О Јозећ Ват1о5.

260