Nova iskra
— 134
разних тачака гледшпта, поступак је, како се бар мени. чини, који може имати само корисних последица. Из оне смесе разних мишљења и аргумената, баш као и у каквом хемијском процесу, искристалише се оно, у датом моменту најправилније решеп.е, опо, што може највише критике да издржи а да не падне. Што код појединаца буде било више тих правилно решених питања од опнггијег значаја и интереса, у толико 'ие нам и читаво друпггво бити савршеније, биће ближе оним крајњим циљевима, којима су тежила и теже сва друштва у свим временима и свима цивилизацијама. А већ је опште позната истина, да се сав људски рад своди искључиво на то, да, ако је могуће, све људство што мирније и са што више задовољства прође кроз овај живот и ступи у онај други, вечни. Полазећи са те тачке гледишта, хоћу да изнесем неколико својих мисли и назора о теми, која нас несумњиво све интересује, а то је> о данашњим нашим девојкама. Признајем да је тема и сувшпе деликатна, али верујем да ће ми читаоци, ако би у мојем излагању било мисли с којима се пе би сложили, узети у олакшицу моје најискреније намере, управо жељу, да наш девојачки подмладак буде све савршенији, све ближе ономе, што се у најидеалнијом смислу замишља иод речју девојка. А је л' те, како сама та реч много каже? Еако је велики и неисцрпан свет који тај појам одређује? И баш с тога мени се чини да је нашем девојачком свету, да је нашем женекињу у опште, велика неправда наношена, јер је њихову бићу много мање пажње поклањано но што су то оне заслужиле, но што оне у ствари на то права имају. Док су још само под утицајем својих матера, велика већина напшх девојака, чз чесгитих породица, развија се на најздравијој, на најбољој основи, и како се само пожелети може. Поред родитељске љубави, она бескрајно силна појава што се зове иородични морал, средство је за васпитање и учитељ је, којег никакав други учитељ ни васиитач не могу заменити. Да питате: шта је то управо што се подразумева под речју иородични морал, тешко би се могло с неколико речи дефинисати и одредити. То су оне стотине, оне хиљаде ситних обзира и постунака што честити родитељи, а нарочито честите и чедие мајке свако невно примењују у раду и опхођењу свбм са, децом и у кући. Њена блага реч, њена опомена, њен укор, њен израз задовољсгва према детету васпитна су средства којима ни једна друга нису једнака. Кад то кажем, ја не правим никакву разлику између наших савремених, школованих и оннх старих, нешколованих матера, а ако бих баш и правио какву разлику, признајем, правио бих је у корист оних старих, оних, као што се то обично каже, простих жена, али које су, вођене искључиво својим честитим душама и јаким породичиим моралом, без икакве помоћи са стране, васпитале своје кћери, и спремале их за живот, ако не боље, а оне ни мало горе но што се данас деца васпитају.
Наравно, од мене је далеко и помисао да и данас гласам за тај стари, у нашем Београду већ на издисају начин васшггања. С временом и безбројним променама што су у развоју друштвеном наступиле, као неминовиа последица иаступиле су промене и у томе погледу. Тек сто.ји као неоспорно, да од тих васпитиих утицаја, што их мајке врше над кћерима сво.јим, у највише случајева зависи сва будућност девојака. И оној пајиотребнијо.ј моралио]' јачини за живот тако пун искушења, и оном правом појимању дужиости жене у браку, оном најпаметнијем суђењу у најразличитијим моментима што живот собом носи, и оној благости, скромности и збиљи, — свому томе научи се девојка у ирвој најсавршенијој школи, крај матере своје. Само, на жалост, у нашем .аанашњем друштву искључивост материна утицаја не траје дуго. Чим дете порасте н. пр. нође у вишу девојачку школу, на његов дух, на његову машту и осећаје почпу да дејствују и спољни утицаји школе и друштва. Дотадањи његови узани хоризонти куће и породице од једном се почну да шире, и вазда нових импресија и иојава почиу да се утиску.ју на његов ум, и да покрећу његову малу памет, и стицајем нових прилика, иротив благодетног утицаја мајчина, дижу се разни агенси и угрожавају га. И ако су у тим годинама девојчице још сасвим несвесне тих нових утицаја, по којима ће се међутим ирекаљивати, и душевно и интелектуално Формирати свака на свој начин, ииак, личне особине сваке од њих почну се маниФестовати на њима тако, да се већ у тим годинама у свакој од њих иочне јасно наговештавати будућа личност девојачка. Њихове симпатије и антипатије већ се тада почну исиољавати и обележавати, и већ тада почне оно пребирање између њих, она душевна селекција, која ће их, у највише случајева, пратити кроз читав живот. И то су прва друштва у којима паше девојчице ночну добијати оно што се зове друштвено васпитање. Тако подељеие у мање више интимне кругове, иду девојчице из године у годину и од деце постају девојке. Пошто је међ њима, по свршеном школовању у вишој девојачкој таколи или по пансијонима, врло мали број оних које продужавају школовање било на Великој Школи, било но специјалним школама, то се оие, кад се већ задевојче, налазе све у више мање једном истом иивоу ч општег знања и школске спреме. Наравно, међ њима има и таквих, које су, због бољих материјалних или других каквих околносги, научиле н по који туђи језик, и научиле мало музике, али, пошто је ретка међ њима она која до краја корисно употреби тај свој вишак знања, ја о тим двдеренцијама нећу да говорим, јер у ствари саме те диФерснције ни мало или врло мало утичу на њих, да би се оне номоћу њих и видно истакнуло од осталих својих другарица. 0 тим нашим девојкама, већ сиремним за удају, изнећу неке своје мисли, не би ли и други, ма и за најкраће време, скренули мало витае нажње на тај млади свет