O književnosti : sa sprovodnom rečju i dopunama za ovo izdanje

8

гуће више развијати општу културу и вештину писања, данас махом сувише занемарену.“ Одбор је нагласио колико је важно „дати политехничарима најширу интелектуалну културу, и научити их да своје мисли излажу у саставима јасним и добро компонованим,“ Одбор је додао да се „Наставно веће Политехничке школе,... а после њега и Веће за реформе, које састављају представници државких установа и представници Академије наука, 1 једногласно изразило за то да се одрже повластице које су досад на испитима биле везане за књижевно образовање.“

Ја ове чињенице наводим да покажем како се ради у земљама у којима се из искуства зна вредност књижевне културе, и зато да се и ми користимо туђим искуством. Демократска доба и земље треба да обрате нарочиту пажњу на књижевно образовање. Ја се овде нећу враћати на взжност тога образовања; ја ћу само ово нагласити, да књижевно образовање није као знање једног извесног предмета, као познавање једне научне гране, која се може знати или не, према струкама којима се човек доцније одаје, но је нарочита култура духа, која се не да ничим заменити, и која је сваком

1 У Француза пзраз „науке“ значи „прпродне и математнчке науке.“