O predstavničkoj vladi
25
ђења за руководење појединости у радњи, јесу, од тако замашне важности, Па опет и ти основи уступају у важности својствима људи који се за то употребе. Шта се може очекивати од правила поступка за осигурање правде, ако је морално стање народа такво, да сведоци уопште лажу, и да судије и њихови потчињени мито узимају 2 опет како могу установе учинити, да буде добра: општинска администрација, ако је у томе погледу толико равнодушности, да се они који би поштено и добро управљали, не мору склонити да служе, и ако се дужности остављају онима, који их се примају само што имају неки приватни интерес да потпомогнуг Од какве користи да буде п најпопуларнији систем представништва, ако се бирачи не брину да изаберу најбоље чланове за парлименат (сабор), него бирају онога који потроши највише новаца да би био изабран г Како може једна представничка скупштина радити за добро, ако се њени чланови дају поткупити, илиако њихова раздражљива природа, неукроћена јавном диспиплиноми личном само-владом исамо-контролом, чини да они нису способни за мирно већање, и ако се они песничају пред вратима скупштинске дворане, или пале из пушака један на другогар Како могу даље, владу, или ма какав заједнички посао, извршивати као што треба људи који су тако завидљиви, да чим се за кога
од њих чини да ће ма у чему успети, они који би тре-
бали да заједно с њим раде, сједињавају се мучки, да би. учинили да он паднер Гдегод је опште расположење на-
/ а 5 рода такво, да сваки појединац само своје саможиве ин- | тересе гледа, а не ће ни да мисли, или да се брине о.
своме учешћу у општем интересу, ту не може да буден.
добре владе. Да недостатак увиђавности мора слабити све основе добре владе, то није нужно разјашњавати. Влада се састоји из дела која људи раде; па ако они, који јавне послове раде, или они који бирају јавне званичнике, или они којима су јавни званичници одговорни, или гледаоци који би својим мнењем требали да утичу