Omladina i njena književnost (1848—1871)
10 ЈОВАН СКЕРЛИЋ
су узбунили друге пи то само поради својих особљивости. Имао сам доста посла, да се мир поврати, “
Српски ђаци у Пешти били су подељени на ФилозоФе п правнике, који се нису слагали, ади је ипак и међу њима било књижевнога п родољубивога покрета. Као ђаци у Пожуну, и они су имали свој рукописни лист Световид. А оно што је Пожунцима био Људевит Штур, то је њима био Јан Колар, тада парох словачке еванђеличке општине у Пешти.) Колар је тада био под јаком сумњом панславизма, и узалуд је сваки час подносио лозјалне пзјаве, уверавао о својој верности влади п династији, у њему се непрестано гледао опасан «о ловенски агитатор, непријатељ Аустрије и Хабсбуг а. Ипак, он одржава везе са Србима. Његова волика словенска душа, која је под именом „наш народ“ обух: „гала целу словенску породицу, била је отворена и за Србе, за које је он, како изгледа, имао нарочитих симпатија. У својим успоменама прича како је као дете радо слушао српске трговце из Јужне Угарске који су долазили у Пешту, зна се за његову велику љубав према српској народној појезији, као што је познато да је преко године постио само три дана: на дан чешке пропасти на Белом Брду, на дан када је Кошћушко потучен п на српски Видовдан. Још у 1895, Сербски Летопис. бу-
9) Јап Жопат. 1798—1859. Чђогик зган о Зауоће ризођш а Неегаго! Стапозн рбусе „Уауу Псегу.“ Ма озјауп јећо зеојеђусћ пагохешп гедасеј Кгаписка Разетака удају Сезку АКадетзку Зројек уе уза а З]оуапзку АКадеписку зројок Татап уо Ујед. Уе Ујапћ, 1898. Нарочито чланци: Станоје Станојевић: Колар у успомени код Срба; Ђорђе 0. "Борђевић: Колар и српска књижевност; МИуој бгере1: Јап КоПаг 1 Нета; АЈехапду | Коса пвј Кошапнека тузјепка а зКигеспозе.
= "Јат. Кођаг. Харјва! Пг. М. Мигко. Т деј. Ропанз 12 „Геборзза
Масе 85ћоуе раје 7, ха Лего1894. У ТјиђЦал, 1804.