Opštinske novine

5

ОПШТИНСКЕНОВИНЕ

Стр. 1053

чије заштите у опште као у осталим модерним земљама. Например, сав план и правилнипи дечјих уреда у Бечу оснивају се на званичном старатељству и највећи део директног рада Уреда је старатељска брига око својих штићеника. Чињеница, да чиновници Уреда могу бити старатељи за једно или више деце основ је за развитак званичног старатељства код нас. Централни уред већ у почбтку свога радз поклања велику пажњу овом проблему и вероватно ће се скупљањем драгоценог материјала и искуства знатно допринети, да се питање званичног старатељства и код нас реши у што краћем времену. Јер само онда ће уложени труд и сретства, одређена за дечју заштиту, донети велику корист општинама, држави и људско.ј заједници, ако се званично и јавно буде водило о томе рачуна, да се све што је детету намењено искористи најсавесније, да се дотично дете прати, док не одрасте и не оспособи се за самосталну животну борбу. Јер сва деца којима породица из ма кога разлога не може осигурати права на живот, морају имати уточиште где ће се званично и ауторитативно бранити дечја права. До пре годину дана није било! код нас званично ни говора о неком збрињавању деце сем у Дечјем Дому. Тек пре кратког времена основана је прва колонија за одојчад и малу децу при Централном Заводу за здравствену заштиту матера и деце у Београду и тако је омогућено, да се београдско дете смешта под стручним и јавним надзором у туђу породицу. Правилник Уреда предвиђа такоће, поред смештања деце у домовима, и збрињавање деце у отворено.ј заштити, оснивање сопствене колони.је као и надзор над децом до 16. године смештеном у туђој породици. На овој основи Уреду је омогућено 1 да у истини збрине дете, јер и ако би се бро.ј/ дечјих домова повећао, увек посто.ји могућност да се Дом попуни и да је неспособан за поијем нове деце, онда се ипак деца могу збринути у широј отвооеној заштити. Јер/ лакше, брже и јеЛтиније је пронаћи једну хранитељицу, него ли проширити зидове До-ј ма. Сем тога затворена заштита је много скупља и потребна само за нарочите случаУ јеве. Од значаја је да је у овогодишњем скромном буџету Уоеда једна позиција наме-' њена отвооено.ј заштити. Фаворизирањем озе форме заштите ослободиће се места у Дому, а деца ће се моћи сместити према потреби у Дом или у породицу. Само што ми данас V Београду. поред малог броја места затворене заштите у поиватним установама, немамо дечјег дома, па чак ни дечјег сабирадишта, без кога се у опште не може ни ди-' сати, ни радити на дечјој заштити. Надзором деце до 16 године смештене ван Дома, МО и " е се деца заштитити у моралном и васпитном погледу, као и спречавати иско-

ришћавање дечјег рада. Даље предвиђа правилник сарадњу Уреда са Судијама за малолетнике као и заштиту све морално угрожене деце. Данас се могу код нас сместити само мушка деца од 14—17 год., која би из ма кога разлога, требало судски казнити, у Дом малолетника, а сва остала деца која још нису имала јаван конфликт, али им треба нарочити васпитни надзор, препуштена су сама себи или рђавом упливу околине. Централни Уред ће моћи, развијањем своје заштитне мреже по целом Београду и преорганизирањем престонице, оспособити своје органе да пронађу и воде у евиденцији ову децу, као и да саветима и предлозима породици или старатељима помажу, да од ове деце створе у колико је то могуће, корисне грађане нашег друштва. У задатке Уреда спада и заштита жене за време трудноће, порођаја и дојења. Заштитом социјалне или здравствено угрожене трудне жене, осигурава се здраз подмладак и уштеђује се већи број дечјих живота, који се губе услед хроничних болести мајке, као што је туберкулоза, сифилис и гонореа; или пропадају услед мајчине социјалне беде. Бечка општина даје данас свакој својој грађанки-породиљи, приликом порођаја живог детета, пакет хигијенског дечјег рубља, врло укусно и лепо опремљеног, сем тога остале предмете за дечју негу и хигијену, без разлике да ли је породиља имућна или бедна, само ако се пријавила до трећег месеца своје трудноће и подвргла се лекарском прегледу. Социјални, васпитни, економски и расни знача.ј овог поступка је јасан и знатно мање ста.је бечку општину рубље њене новорођенчади, који је у осталом продуктиван издатак, него што би били трошкови око болести и губитак људских живота. Сем тога свака сиромашна мајка, ко.ја није заштићена у неком осигурању, добија помоћ за дојење, јер основни захтев дечје заштите је одржавање везе мајке са својим одојчетом, пошто је елементарна чињеница за правилан развитак детета мајчино млеко и мајчина љубав. У делокруг Уреда спада и заштита малог детета, школског детета ван наставе и брига око опорављања деце за време школског распуста. Уред проналази, према постојећим законима, детету родитеље ако су из ма ког разлога непознати, обезбеђује детету добрим саветима или помоћу старатељске власти старање родитеља, који занемарују своје дужности према њему. И овде се опет истиче широк и значајан делокруг програма општинске дечје заштите, ко.ја има да брани деч.ја права не само у друштву него и у властито.ј породици. Према програму потребно је да се између државних органа јавне заштите и Општинског Централног Уреда развије уска сарадња, како би дечја заштита у Београду била што јединственија. Од важности је са-