Opštinske novine
I
БЕОГРАДСКЕ ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ СЛУЖБЕНИ ОРГАН ОПШТИНЕ ГРАДА БЕОГРАДА
Излази дбапут месечно
Београд, 1. оћтобар 1931.
Година Х1ЛХ — Број 19
Годишња претплата 150.— дин. За пола године . . 80.— дин. Претплату елати на чећов. рачун бр. 54.300 Поштан. Штед. Београд
У р е дн и к: Слободан Ж. Видакобић референт за штампу О. Г. Б.
Уредништ&о и администрација: улица Краља Петра број 26/111 Телефон 26242
Слободан Ж. Видаковић, Наши социјални проблеми — Апровизационо ггитање —
Шта се подразумева у социјално-комуналном смислу под апровизационим питаљем? Да ли је ; провизациони проблем важан само са гледишта муниципалног рада V помагању варошке сиротиње или он засеца у најделикатније проблеме општег стандарда живота и регенерације расе? Под питањем апровизације разуме се читав сплет социјалних питања, чије правилно решење иде на то, да се народне масе, а поглавито масе великих градских агломерација, исхрањују и снабдевају правилно, јевтино и рационално. Са формалног гледишта, апровизациони проблем састоји се из читавог сплета муниципалне акције без које се он неда ни замислити а хамо ли решити! Пре свега морају се најсавесније прибирати подаци о кретању намирница и њиховој цени, о квалитету и утрошку хране по врстама од стране градског становништва. Статистички је део неопходан, јер он је у дал>ем раду апровизационог отсека потребан као једина сигурна индикација и путоказ шта се за један период урадило и шта треба да се уради у даљем делу кумунално-социјалне иницијативе. На жалост, статистика ове врсте код нас је сасвим површна и недовољна, јер и оно мало колико је има тако је непотпуно, да би сваки закључак био делом нетачан, а делом контрадикторан. Зато би најбоље било да њу поред централног статистичког отсека, води особено и апровизациони отсек, ако се он установи на новим и рационалним основама. Други по логичком реду облик муниципалне акције састоји се из систематског сузбијања вештачки. створених и одржаваних цена.
У тај део општинске акције ушло би: а) Израда апровизационих правилника; б) Прописивање средњих и максималних цена од стране заклетог одбора стручњака; г) Стално контролисање цена. Најзад, трећи вид муниципалног рада, најзначајнији по ефекту, састоји се из непосредне комуналне организације снабдевања грађанства. У овај део комуналне акције улази: а) Подизање комуналних млинова и фабрика хлеба, продавница меса, хлеба, мле- 1 ка. Затим отварање периферијских дрвара и једне фабрике обуће, која би с једне стране економски слабим класама Београда пружила јевтину обућу, а с друге стране упослила овај огроман контингенат беспослених обућарских радника, који су са пропашћу великог броја ситних произвођача остали неупослени и на улици. б) Потпомагање, морално и материјално, задружних установа, које би производиле најважније животне намирнице и ниском ценом истих вршиле улогу регулатора. У овим установама општина би задржала положај највишег арбитра и један део учешћа у добити. Многобројна су тумачења ове комуналне дужности у сузбијању вештачки одржаваних и претерано високих цена животним намирницама. По једнима та се по превасходству најсоцијалнија дужност муниципије истиче из е.тичке дужности општинске заједнице да се стави на страну економски слабијих и да их заштити; по другима ту дужност општине и државе инспирише колективна свест, да би се њиховим пасивним држањем снизио до најниже тачке стандард живота најширих народних маса и да би то снижавање повукло за