Opštinske novine
2
ОПШТИНСКЕНОВИНЕ
Стр. 13
ним, као и грађевинама других врсти — није водило скоро ни мало рачуна. У Грађевинском закону за град Београд нема никаквих прописа ни за државне ни за општинске грађевине, нити ма какве друге врсте грађевина као што су нпр.: подземне и надземне инсталације за електрично и гасно осветљење, телеграф и телефон, трамваји, железнице и друге инсталације уколико су у вези са уређењем града или варошице. Зато се и дешава да све те и друге сличне радове изводе поједине државне и општинске установе потпуно самостално без икаква обзира на регулациони план и без претходног тражења грађевинске дозволе. 4 Како је овај рад штетан, најбоље се види у Београду, а има случајева и у сваком другом нашем граду, само у мањем обиму, да се постављају поједини објекти и улични спроводници на местима где штете већ извршену модерну калдрму, или се постављају у најгорем облику и на најнезгоднијем месту које омета и отежава саобраћај. Често ови објекти заклањају и руже изглед тек ново подигнуте зграде, или штете подигнуто и са гешкоћама и трошковима одржано дрвеће, садове и т. д. Дешава се да и сама општина или и држава подижу станове без грађевинске дозволе иако су ови противни прописима Грађевинског закона, што свакако није у интересу ни општине ни државе. Сад је овим Законом решено и ово важно питање: да се ни једна грађевина не може подИћи нити преправити док се претходно од општине не добије грађевинска дозвола. Да би се прецизније дала дефиниција грађевине, у § 2) одређено је јасно који се све радови сматрају као грађевине, да у том погледу не може више бити сумње нити разног тумачења. Сам грађевински надзор врше технички органи општине којима се у свако доба морају ставити на углед одобрени планови и грађевинска дозвола. Ако се грађење врши без грађевинске дозволе, или ако се оно не изводи по грађевинској дозволи и грађевинским прописима, општина има права да забрани даље грађење и евентуално нареди рушење, или да сама о трошку власника и само рушење изврши. Поред овога општина има право контроле и евиденције већ постојећих грађевина и чим примети, да је која од ових несигурна, склона паду или шкодљива по здравље, извршиће комисијски увиђај и на основи овог донети решење да се грађевина оправи или ако то није могуће, да се поруши у остављеном року. И у овом случају општина може и сама извршити рушење о трошку власника, ако овај сам не би то хтео извршити. Општина може и забранити даљу употребу ова-
ке грађевине ако нађе да је није потребно одмах рушити. Тако исто општина има права контроле над нехигијенским становима. Постојеће зграде које не одговарају хигијенским условима прописаним овим Законом, имају се саобразити овим прописима уколико се то може учинити, а водећи рачуна о финансијској снази власника грађевине. У погледу безбедности за време грађења одређено је да предузимач или извођач грађевине одговара за целокупан рад и безбедност раденика и за јавну безбедност по постојећим законским прописима, а да је сваки власник који изводи грађевину дужан пре почетка рада пријавити општини име предузимача или извођача грађевине, као и дан почетка подизања или рушења грађевиие. 2) Право Општине да наметне обавезе које терете градилиште и важе-за све власнике градилишта Овим Законом (§ 113 и 114) дато је општини право да на основи овог Закона или на основи прописа који проистичу из овог Закона наметне појединим градилиштима извесне грађевинско-правне обавезе, које ће имати важности како за онога власника коме је обавеза наметнута, тако и за сваког другог власника који ово градилиште купи. Ове обавезе су обично такве природе, да се не могу уносити у земљишне књиге и зато ће се уносити у нарочите књиге из ко.јих ће бити видљиве за свакога, као што су и из земљишних књига. До сада је Општина београдска употребљавала разне начине да извесне обавезе или ограничење зидања, која 1'е стављала приликом издавања грађевинских дозвола, обезбеди или путем нарочитих уговора, или уписом у интабулационе књиге, само што ове обавезе нису увек имале важности и за будуће власнике земљишта. Ово је врло важна опоедба којом се с једне стране обезбеђује општина од власника коме 1 - е учињено извесно олакшање у грађењу обично привременог карактера, или ради наплате извесних потраживања ко^е теоете само градилиште, а с лруге стране обезбећује се и сам купац кош треба да зна каквим је обавезама оптерећено земљиште коЈе намерава купити, осИм оних које су убележене у земљишне односно интабулационе књиге. Књижење ових обавеза појединих градилишта нарочито је важно сад, кад је општини дато право да може наплаћивати израде тротоара, доприноса за регулацију улипа и за израду калдрма, као и таксе за употребу и одржавање водовола и канализацше. Књиге у које ће се уписивати ове грађевинско правне обавезе налазиће се код општине односно надлежног техничког одељења .