Opštinske novine
ОПШТиНскЕ НОВИНЕ —— , Стр 15
За просецање нових или проширење постојећих улица или тргова, за израду калдрме и за откуп земљишта општина има права да од власника земљишта наплаћује извесне трошкове у виду једног доприноса. Овај допринос има се одређивати према важности улице која се отвара или проширује, и према томе да ли је за локалне или опште потребе. НаЈЕећи допринос који се од власника може наплатити износи половину од учињених трошкова. У колико је улица више за опшге а мање за локалне потребе у толико ће и допринос бити мањи. Ако је улица углавном за локалне потребе, трошкови који ће се наплаћивати од власника могу изнети највише половину. И за ове локалне улице општина има да подноси једну половину учињених трошкова. Тако исто општини је даго право да може наплаћивати од власника земљишта таксе за употребу и одржавање водовода и канализације које буде прописала за извршене радове као и трошкове за извршење водовода и канализације на приватним имањима, а које власници неће да изврше. Ова важна 1 .рава омогућиће општини да брже приступк извршавању осталих напред изложених радова и њиховом одржавању у исправном стању, а што је врло важан услов за хигијенско и економско развијање Београда. 5) Право општине да може наплаћивати нарочите грађевинске таксе за пословање по овом Закону. Осим напред изложених трошкова општина има права да наплаћује нарочите управне грађевинске таксе сразмерно трошковима за пословање, вредности објекта, као и обиму и тешкоћи службеног посла и то: а) за грађевинске дозволе које се издају за одобрење подизања или преправке свију врсти грађевина; б) за грађевинске дозволе и за преглед статичких рачуна кад је грађевина такве конструкције да се мора особено вршити преглед статичких рачуна; в) за преглед довршене грађевине да би се грађевина могла ставити у употребу и г) за преглед и одобрење парцеларних планова кад власник жели да своје имање парцелише — подели на више делова. За све ове таксе општина ће прописати правилник који одобрава Министар финансија у споразуму са Министром грађевина. Ове таксе омогућиће општини одржавање технички спремног персонала за ове послове и брз рад око прегледа пројеката, издавање грађевинских дозвола и дозвола за употребу грађевина, а што је у интересу самог власника који ове трошкове има да поднесе. 6) Право општине да изриче казне по овом Закону. По новом Закону општина ће моћи да новчано казни оне који врше грађења без дозволе или противно одобреној дозволи и грађевинским прописима. Величина казне достиже до 10.000 динара Ова се казна може изрећи и над онима који наставе грађење и после издате забране од стране општине услед грађења без дозволе или противно датој дозволи и грађевинским прописима. Овим казнама омогућиће се да се поштују одредбе новог Закона и да Општина, као непосредно надзорна власт над грађењем, може сама ове казне изрицати и наплаћивати. Све новчане казне које општина по овом Закону наплати уносе се у регулациони фонд за извођење регулације. 7) Право општине да може вршити извлашћење — експропријацију - — у циљу извођења регулаци је. По новом Закону општини је дато право експропријације приватних непокретних добара и против воље власника или право службеног оптерећења, ако је извршење регулаиије у јавном интересу а у следећим случајевима: 1) за отварање, проширење или продужење нових или постојећих улица, путова, тргова, паркова, игралишта и гробља: 2) за подизање и проширење јавних грађевина; 3) за регулацију река и потока, за грађење насипа, обала, кејова, пристаништа, мостова и за осигурање земљишта од поплава; 4) за градњу и одржавање електричних и других спроводника, водовода, канализације и за везу појединих градилишта за канализације суседних општина; 5) за подизање комплекса малих станова које израђује општина; 6) у циљу асанације. Поред тога општина може извластити експроприсати — и све зграде и друге грађевине које по месту или намени нису у складу са регулационим планом или које не одговарају прописима уредбе о извођењу регулационог плана, грађевинског правилника и овог Закона у опште, ако их власници не саобразе овим прописима и регулационом плану у остављеном року, који не може бити краћи од две нити дужи од 10 година. Овим новим и ширег значаја одредбама, општина ће моћи брже и правилније да изводи пројектовану регулацију. Сам поступак око извођења експропријације остаће исти као што је био и по досадањем Закону док се не донесе општи закон о експропријацији земљишта.