Opštinske novine
4
Стр. 286
ОПШТИНСКЕНОВИНЕ
1913. год. у Индију 3.057 у Кину 717 у Низоз. Индију 305 у Јапан 50 у Сјед. и Луж. Амер. 674
1924. год. 1.641 233 136 20 387
Обрнутим размером иде амерички увоз у европске државе. Сједињене Америчке Државе извезле су у европске државе у милионима долара: 1915. године извезено 1357 мил. долара 1916. године извезено 2383 мил. долара 1917. године извезено 3714 мил. долара 1918. године извезено 3321 мил. долара 1919. године извезено 4272 мил. долара Док је падао извоз текстилних производа из Енглеске, текстилна индустрија се дизала у прекоокеанским земљама. Вретена је било у хиљадама: 1913. год. 1929 год. у Индији 6.084 8.704 у Јапану 2.300 6.530 у Кини 1 .009 3.602 у Бразилији 1.200 2.750 у Канади 855 1 .240 Према Енглеској, која је још у 1927. години имала 57.385 хиљада вретена, бројеви у овим земљама изгледају малени, али они показују једну тенденцију. Значајно је, да је Америка већ 1927. године израдила била својих 37 милијона вретена и ишла све даље. А у Јапану је број вретена у 1930. години пораста био већ на 910 хиљада, што значи да је он за 4 пута увећан према 1913. години.
Јапански извоз текстилија је 13 пута увећан према предратном, док је у истом времену из Енглеске за прекоокеанске земље извоз преполовљен. Тенденцију развоја текстилне индустрије најбоље оцртавају ове бројке: До 1928. године број вретена је увећан: у Европи са 4,08% у Азији са 100.53% у Америци са 15.05% у Европи са 28,88% у Азији са 130,96% Од тога долази на Кину 409,02% и на Јапан 298.76%. Производња сировина за текстилну индустрију у све већој мери прелази на америчке државе. Производња памука износила је просечно:
Америка Брит. Индија Египат Кина Русија
1910—1914. год. 28.258 7.770 3.150 4.825 1.962
1929. год. 31.391 10.229 3.526 ■ 3.300 2.672
Саме Америчке Државе јаче су дакле од свију осталих. Још непосредно пред светски рат Америка је н. пр. аутомобиле за своју потребу увозила из Европе, у главном из Немачке и Француске. После рата она сама производи аутомобила више него цео свет. Од 1922. до 1929. године она је производњу аутомобила дигла од 2.7 на 5.4 милиона комада годишње.
(Наставиће се)